Difference between revisions of "Galimberti Lanov Mária"

From wikibase-docker
Line 1: Line 1:
 
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337224 Galimberti Lanov Mária]''' (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) ('''Jindřichův Hradec''', 1880. február 13. - '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q8897 Litoměřice]''', 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő.  
 
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337224 Galimberti Lanov Mária]''' (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) ('''Jindřichův Hradec''', 1880. február 13. - '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q8897 Litoměřice]''', 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő.  
  
Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q99 Bécs]'''ben kezdte, majd '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q6959 München]'''ben Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q44231 Galimberti Sándor]'''ral, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336165 Fernand Léger]''' műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből '''Gauguin''', '''Paul Cézanne''', '''Henri Matisse''', '''Amadeo Modigliani''' munkásságát. 1908-ban kiállított a '''Független Szalon'''ban, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q58358 Dénes Valériá]'''t vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 Nagybányá]'''n és '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q131 Párizs]'''ban, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia '''posztimpresszionizmus''' és '''kubizmus''' hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a '''német expresszionizmus''' és '''nagybányai plein air''' festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a Perlrott házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba.
+
Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q99 Bécs]'''ben<code>→</code> kezdte, majd '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q6959 München]'''ben<code>→</code> Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q44231 Galimberti Sándor]'''ral<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Galimberti_S%C3%A1ndor →]</code>, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336165 Fernand Léger]'''<code>→</code> műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből '''Gauguin<code>→</code>''', '''Paul Cézanne<code>→</code>''', '''Henri Matisse<code>→</code>''', '''Amadeo Modigliani<code>→</code>''' munkásságát. 1908-ban kiállított a '''Független Szalon'''ban<code>→</code>, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q58358 Dénes Valériá]'''t<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/D%C3%A9nes_Val%C3%A9ria →]</code> vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 Nagybányá]'''n<code>'''→'''</code> és '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q131 Párizs]'''ban<code>'''→'''</code>, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia '''posztimpresszionizmus<code>→</code>''' és '''kubizmus<code>→</code>''' hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a '''német expresszionizmus<code>→</code>''' és '''nagybányai plein air<code>→</code>''' festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a '''Perlrott<code>→</code>''' házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba.
  
 
Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette.
 
Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette.
  
  
'''''A Tett''''' két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária.
+
'''''A Tett<code>→</code>''''' két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária.
  
 
Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm.  
 
Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm.  

Revision as of 12:51, 17 August 2023

Galimberti Lanov Mária (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) (Jindřichův Hradec, 1880. február 13. - Litoměřice, 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő.

Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait Bécsben kezdte, majd Münchenben Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb Galimberti Sándorral, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. Fernand Léger műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből Gauguin, Paul Cézanne, Henri Matisse, Amadeo Modigliani munkásságát. 1908-ban kiállított a Független Szalonban, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később Dénes Valériát vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott Nagybányán és Párizsban, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia posztimpresszionizmus és kubizmus hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a német expresszionizmus és nagybányai plein air festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a Perlrott házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba.

Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette.


A Tett két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária.

Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. A Tett 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm.

Galimberti Lanov Mária. „Portrait”. A Tett 2, versszám (1916): 311. 10 x 13 cm.