Difference between revisions of "Baumeister, Willi"
Line 1: | Line 1: | ||
− | '''Willi Baumeister''' ('''Stuttgart''', 1889. január 22. – '''Stuttgart''', 1955. augusztus 31.) | + | '''Willi Baumeister''' ('''Stuttgart''', 1889. január 22. – '''Stuttgart''', 1955. augusztus 31.) német festő és díszlettervező. Szülővárosában dekoratív festőként végzett, közben pedig a stuttgarti művészeti akadémián kezdte el tanulmányait. 1911-ben Párizsba utazott tanulmányútra, 1912 végén pedig Zürichben rendezett kiállítást, amelyen mind a 73 kiállított képét sikerült értékesítenie. Részt vett Herwarth Walden 1913-as berlini tárlatán, 1914-ben pedig első önálló kiállítását is megtartotta szülővárosában. Impresszionista-pointillista képeit követően ekkor fordult a geometrikusabb konstruktivista, expresszionista stílus felé. Részt vett frontszolgálaton, így a háború alatt csak ritkán állított ki. 1919-ben csatlakozott a Pechstein által életrehívott Die Novembergruppéhoz, 1920-ban fejezte be művészi tanulmányait. A folyamatos kiállítások fokozta ismertségnek köszönhetően az 1920-as évek első felében került kapcsolatba az európai avantgárd neves figuráival és csoportjaival, 1925–26-ban Párizsban olyan kubista és konstruktivista alkotókkal allíthatott ki, mint Arp, Léger, Miró, Mondrian vagy '''[[Item:Q348317|Picasso]]<code>[[Picasso, Pablo Ruiz|→]]</code>'''. Az 1920-as évek végétől Frankfurtban tanított, a Bauhaus által felkínált oktatói állást elutasította. 1930-ban csatlakozott a Cercle et Carré (Kör és négyzet) csoporthoz, amely hamarosan beolvadt az Abstraction-Créationba. 1933-ban, miután a nácik térnyerése miatt megszüntették tanári állását, Párizs közelébe menekült. Az 1940-as évek elején visszatért Németországba. Nyugat-Németországban a második világháború után rövid időn belül „rehabilitálták”: kiállításokat rendeztek munkáiból, 1946-ban pedig kinevezték a stuttgarti akadémia élére – ő volt az első oktató, aki a háború után először taníthatott Németországban absztrakt művészetet. Nem sokkal azután, hogy emeritusként nyugdíjazták munkahelyén, műtermében, munka közben hunyt el. |
+ | |||
Line 14: | Line 15: | ||
Baumeister, Willy. „Kompozíció”. ''Ma'' 10, 1. sz. (1925): 179. | Baumeister, Willy. „Kompozíció”. ''Ma'' 10, 1. sz. (1925): 179. | ||
− | Baumeister, Willy. „Kollázs”. ''Dokumentum'' 2, 1. sz. (1927): címlap. | + | Baumeister, Willy. „Kollázs”. ''Dokumentum'' 2, 1. sz. (1927): [címlap]. |
Baumeister, Willy. „Festmény”. ''Munka'' 1, 1. sz. (1928): 5. | Baumeister, Willy. „Festmény”. ''Munka'' 1, 1. sz. (1928): 5. | ||
− | Pedde, Brigitte. „Willi Baumeister 1889-1955: Creator from the | + | Pedde, Brigitte. „Willi Baumeister 1889-1955: Creator from the Unknown”. Translated by Michael Hariton. Stuttgart: Willi Baumeister Stiftung, 2014. |
[[Category:KASInet]] | [[Category:KASInet]] |
Revision as of 18:04, 14 November 2023
Willi Baumeister (Stuttgart, 1889. január 22. – Stuttgart, 1955. augusztus 31.) német festő és díszlettervező. Szülővárosában dekoratív festőként végzett, közben pedig a stuttgarti művészeti akadémián kezdte el tanulmányait. 1911-ben Párizsba utazott tanulmányútra, 1912 végén pedig Zürichben rendezett kiállítást, amelyen mind a 73 kiállított képét sikerült értékesítenie. Részt vett Herwarth Walden 1913-as berlini tárlatán, 1914-ben pedig első önálló kiállítását is megtartotta szülővárosában. Impresszionista-pointillista képeit követően ekkor fordult a geometrikusabb konstruktivista, expresszionista stílus felé. Részt vett frontszolgálaton, így a háború alatt csak ritkán állított ki. 1919-ben csatlakozott a Pechstein által életrehívott Die Novembergruppéhoz, 1920-ban fejezte be művészi tanulmányait. A folyamatos kiállítások fokozta ismertségnek köszönhetően az 1920-as évek első felében került kapcsolatba az európai avantgárd neves figuráival és csoportjaival, 1925–26-ban Párizsban olyan kubista és konstruktivista alkotókkal allíthatott ki, mint Arp, Léger, Miró, Mondrian vagy Picasso→
. Az 1920-as évek végétől Frankfurtban tanított, a Bauhaus által felkínált oktatói állást elutasította. 1930-ban csatlakozott a Cercle et Carré (Kör és négyzet) csoporthoz, amely hamarosan beolvadt az Abstraction-Créationba. 1933-ban, miután a nácik térnyerése miatt megszüntették tanári állását, Párizs közelébe menekült. Az 1940-as évek elején visszatért Németországba. Nyugat-Németországban a második világháború után rövid időn belül „rehabilitálták”: kiállításokat rendeztek munkáiból, 1946-ban pedig kinevezték a stuttgarti akadémia élére – ő volt az első oktató, aki a háború után először taníthatott Németországban absztrakt művészetet. Nem sokkal azután, hogy emeritusként nyugdíjazták munkahelyén, műtermében, munka közben hunyt el.
Baumeister, Willy. „Kép M. J.”. Ma 7, 5–6. (1922): 19.
Baumeister, Willy – Döcker, Richard. „Kiállítás”. Ma 8, 4. sz. (1923): 35.
Baumeister, Willy. „Konstrukció”. Ma 8, 9–10. sz. (1923): 75.
Baumeister, Willy. „Kompozíció”. Ma 8, 9–10. sz. (1923): 76.
Baumeister, Willy. „Konstrukció”. Ma 8, 9–10. sz. (1923): 77.
Baumeister, Willy. „Kompozíció”. Ma 10, 1. sz. (1925): 179.
Baumeister, Willy. „Kollázs”. Dokumentum 2, 1. sz. (1927): [címlap].
Baumeister, Willy. „Festmény”. Munka 1, 1. sz. (1928): 5.
Pedde, Brigitte. „Willi Baumeister 1889-1955: Creator from the Unknown”. Translated by Michael Hariton. Stuttgart: Willi Baumeister Stiftung, 2014.