Difference between revisions of "Becsky Andor"

From wikibase-docker
(Created page with "Becsky Andor (Becski Andor, álnevei: Babos Antal, Pap Gábor) (Sárközújlak, 1898. február 28. – Budapest, 1978. október 29.), szerkesztő, író, költő, Becski Irén...")
 
Line 1: Line 1:
Becsky Andor (Becski Andor, álnevei: Babos Antal, Pap Gábor) (Sárközújlak, 1898. február 28. – Budapest, 1978. október 29.), szerkesztő, író, költő, Becski Irén bátyja.  Az avantgárd modernizmus ihlette költészetét és művészetszemléletét, verseivel főként a Keleti Újság, a Napkelet, Új Genius, Periszkop, A Jövő Társadalma lapok hasábjain volt jelen. Az illegális kommunista mozgalomban vállalt szerepe miatt el kellett hagynia az országot. Emigrációs évei alatt Babos Antal, majd Pap Gábor álnéven publikált, s a Független Újság és a Korunk munkatársa lett. Bécs, Berlin és Párizs után később Budapesten telepedett le, és a kolozsvári Korunk budapesti szerkesztőjeként dolgozott. Útinapló 1933 című versciklusa realista, az irodalomkritikai írásaiban pedig a népi írók balszárnyát támogatja antifasiszta szellemben.  
+
'''[[Item:Q40874|Becsky Andor]]''' (Becski Andor, álnevei: Babos Antal, Pap Gábor) ('''Sárközújlak''', 1898. február 28. – '''Budapest''', 1978. október 29.) szerkesztő, író, költő, '''[[Item:Q54746|Becski Irén]]<code>→</code>''' bátyja.  Az avantgárd modernizmus ihlette költészetét és művészetszemléletét, verseivel főként a Keleti Újság, a Napkelet, Új Genius, Periszkop, A Jövő Társadalma lapok hasábjain volt jelen. Az illegális kommunista mozgalomban vállalt szerepe miatt el kellett hagynia az országot. Emigrációs évei alatt Babos Antal, majd Pap Gábor álnéven publikált, s a Független Újság és a Korunk munkatársa lett. Bécs, Berlin és Párizs után később Budapesten telepedett le, és a kolozsvári Korunk budapesti szerkesztőjeként dolgozott. Útinapló 1933 című versciklusa realista, az irodalomkritikai írásaiban pedig a népi írók balszárnyát támogatja antifasiszta szellemben.  
 
Becsky az erdélyi avantgárd egyik fontos szervező egyénisége a húszas években, visszaemlékezései szerint alapvetően Szentimrei Jenő biztatására tartott ki az irodalom és publicisztika mellett. Antal Jánossal közösen, 1923-ban Verseskönyv címmel jelentette meg erős expresszionista képiséggel jellemezhető verseit, életműve legfontosabb darabjai azonban nem kerültek be ebbe a meglehetősen egyenetlen színvonalú kötetbe, amit Dienes László látott el bevezetővel. A kolozsvári Napkeletben megjelentetett A vers anarchiája című szövege az önreflexív, kiáltványszerű avantgárd versek figyelemre méltó darabja. „Becski Andor istenkereső aktivista lírája egy robusztus tehetség kibontakozásának kezdetét jelzi”– írta róla Erg Ágoston 1928-ban.  
 
Becsky az erdélyi avantgárd egyik fontos szervező egyénisége a húszas években, visszaemlékezései szerint alapvetően Szentimrei Jenő biztatására tartott ki az irodalom és publicisztika mellett. Antal Jánossal közösen, 1923-ban Verseskönyv címmel jelentette meg erős expresszionista képiséggel jellemezhető verseit, életműve legfontosabb darabjai azonban nem kerültek be ebbe a meglehetősen egyenetlen színvonalú kötetbe, amit Dienes László látott el bevezetővel. A kolozsvári Napkeletben megjelentetett A vers anarchiája című szövege az önreflexív, kiáltványszerű avantgárd versek figyelemre méltó darabja. „Becski Andor istenkereső aktivista lírája egy robusztus tehetség kibontakozásának kezdetét jelzi”– írta róla Erg Ágoston 1928-ban.  
 
A Dienes Lászlóval szoros kapcsolatban álló Becsky éppen azt a szilárd állásfoglalást hiányolta a húszas évek első felében a Tanácsköztársaság emigráns értelmisége részéről, amely a proletárforradalom bukását csupán „csatavesztésnek” tekintené, ők ugyanis annak a kalandnak nem lehettek még igazából részesei. Ez a felfogás a Verseskönyv Dienesnek ajánlott verséből is kiérezhető: Becsky azok közé tartozik, akik számára a „bipoláris aktivista modell” a húszas években is működőképesnek tűnt. Igaz, a Közbülső vers című szöveg inkább az irracionális heroizmusról szól, mintsem a mozgósító alternatívák felmutatásáról, ezért több értekező úgy látta, esetében a kisebbségi transzilvanista értékviszony paradox aktivista kontextusban való megjelenítéséről van szó.
 
A Dienes Lászlóval szoros kapcsolatban álló Becsky éppen azt a szilárd állásfoglalást hiányolta a húszas évek első felében a Tanácsköztársaság emigráns értelmisége részéről, amely a proletárforradalom bukását csupán „csatavesztésnek” tekintené, ők ugyanis annak a kalandnak nem lehettek még igazából részesei. Ez a felfogás a Verseskönyv Dienesnek ajánlott verséből is kiérezhető: Becsky azok közé tartozik, akik számára a „bipoláris aktivista modell” a húszas években is működőképesnek tűnt. Igaz, a Közbülső vers című szöveg inkább az irracionális heroizmusról szól, mintsem a mozgósító alternatívák felmutatásáról, ezért több értekező úgy látta, esetében a kisebbségi transzilvanista értékviszony paradox aktivista kontextusban való megjelenítéséről van szó.

Revision as of 17:20, 28 February 2024

Becsky Andor (Becski Andor, álnevei: Babos Antal, Pap Gábor) (Sárközújlak, 1898. február 28. – Budapest, 1978. október 29.) szerkesztő, író, költő, Becski Irén bátyja. Az avantgárd modernizmus ihlette költészetét és művészetszemléletét, verseivel főként a Keleti Újság, a Napkelet, Új Genius, Periszkop, A Jövő Társadalma lapok hasábjain volt jelen. Az illegális kommunista mozgalomban vállalt szerepe miatt el kellett hagynia az országot. Emigrációs évei alatt Babos Antal, majd Pap Gábor álnéven publikált, s a Független Újság és a Korunk munkatársa lett. Bécs, Berlin és Párizs után később Budapesten telepedett le, és a kolozsvári Korunk budapesti szerkesztőjeként dolgozott. Útinapló 1933 című versciklusa realista, az irodalomkritikai írásaiban pedig a népi írók balszárnyát támogatja antifasiszta szellemben. Becsky az erdélyi avantgárd egyik fontos szervező egyénisége a húszas években, visszaemlékezései szerint alapvetően Szentimrei Jenő biztatására tartott ki az irodalom és publicisztika mellett. Antal Jánossal közösen, 1923-ban Verseskönyv címmel jelentette meg erős expresszionista képiséggel jellemezhető verseit, életműve legfontosabb darabjai azonban nem kerültek be ebbe a meglehetősen egyenetlen színvonalú kötetbe, amit Dienes László látott el bevezetővel. A kolozsvári Napkeletben megjelentetett A vers anarchiája című szövege az önreflexív, kiáltványszerű avantgárd versek figyelemre méltó darabja. „Becski Andor istenkereső aktivista lírája egy robusztus tehetség kibontakozásának kezdetét jelzi”– írta róla Erg Ágoston 1928-ban. A Dienes Lászlóval szoros kapcsolatban álló Becsky éppen azt a szilárd állásfoglalást hiányolta a húszas évek első felében a Tanácsköztársaság emigráns értelmisége részéről, amely a proletárforradalom bukását csupán „csatavesztésnek” tekintené, ők ugyanis annak a kalandnak nem lehettek még igazából részesei. Ez a felfogás a Verseskönyv Dienesnek ajánlott verséből is kiérezhető: Becsky azok közé tartozik, akik számára a „bipoláris aktivista modell” a húszas években is működőképesnek tűnt. Igaz, a Közbülső vers című szöveg inkább az irracionális heroizmusról szól, mintsem a mozgósító alternatívák felmutatásáról, ezért több értekező úgy látta, esetében a kisebbségi transzilvanista értékviszony paradox aktivista kontextusban való megjelenítéséről van szó. A második világháború után hosszú ideig tisztviselőként dolgozott, 1957-től a Színháztudományi Intézet munkatársa lett. Emlékezéseit Kortársak (Budapest, 1974) című kötetében közölte.

SŐNI Pál. „Az avantgarde két hazai folyóiratban. [Napkelet, Géniusz]” Igaz Szó 11, 6. sz. (1966): 861-869. SŐNI Pál. Avantgarde sugárzás. Bukarest: Kriterion, 1973. BALÁZS Imre József. Az avantgarde az erdélyi magyar irodalomban. Marosvásárhely: Mentor Kiadó, 2006.