Difference between revisions of "Galimberti Lanov Mária"
| Line 11: | Line 11: | ||
Galimberti Lanov Mária. „Portrait”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 311. 10 x 13 cm. | Galimberti Lanov Mária. „Portrait”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 311. 10 x 13 cm. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | „Galimberti Lanow Mária 1880 – 1950”. ''Kieselbach Galéria''. <nowiki>https://www.kieselbach.hu/muvesz/galimberti-lanow-maria_511</nowiki> | ||
| + | |||
| + | Tilkovsky, Vojtech. „Egy cseh festőművésznő Nagybányán. (Galimberti Sándorné Maria Provazkova)”. ''Művészet'' 60, 8. sz. (1961): 5–6. | ||
| + | |||
| + | ''Galimberti emlékkiállítás''. Szerk. Géger Melinda. Kaposvár: Rippl-Rónai Múzeum, 2003. | ||
| + | |||
[[Category:KASInet]] | [[Category:KASInet]] | ||
Latest revision as of 16:46, 14 November 2023
Galimberti Lanov Mária (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) (Jindřichův Hradec, 1880. február 13. - Litoměřice, 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő.
Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait Bécsben→ kezdte, majd Münchenben→ Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb Galimberti Sándorral→, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. Fernand Léger→ műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből Gauguin→, Paul Cézanne→, Henri Matisse→, Amadeo Modigliani→ munkásságát. 1908-ban kiállított a Független Szalonban→, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később Dénes Valériát→ vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott Nagybányán→ és Párizsban→, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia posztimpresszionizmus→ és kubizmus→ hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a német expresszionizmus→ és nagybányai plein air→ festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a Perlrott→ házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba.
Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette.
A Tett→ két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária.
Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. A Tett 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm.
Galimberti Lanov Mária. „Portrait”. A Tett 2, versszám (1916): 311. 10 x 13 cm.
„Galimberti Lanow Mária 1880 – 1950”. Kieselbach Galéria. https://www.kieselbach.hu/muvesz/galimberti-lanow-maria_511
Tilkovsky, Vojtech. „Egy cseh festőművésznő Nagybányán. (Galimberti Sándorné Maria Provazkova)”. Művészet 60, 8. sz. (1961): 5–6.
Galimberti emlékkiállítás. Szerk. Géger Melinda. Kaposvár: Rippl-Rónai Múzeum, 2003.