Difference between revisions of "Kázmér Ernő"
(Created page with "'''Kázmér Ernő''' (Máramarossziget, 1892. október 5. – Belgrád környékén, 1941 áprilisa és júniusa körül): kritikus. Első komolyabb kritikáit ''A Hét''ben k...") |
|||
Line 1: | Line 1: | ||
− | '''Kázmér Ernő''' (Máramarossziget, 1892. október 5. – Belgrád környékén, 1941 áprilisa és júniusa körül): kritikus. Első komolyabb kritikáit ''A Hét''ben közölte 1915-től, egyetlen kötete 1917-ben jelent meg (''Idegen portrék''). A Tanácsköztársaság után rövid időre letartóztatták, az 1920-as években Csehszlovákiában, az 1930-as években Jugoszláviában dolgozott (utóbbi helyen éveken át egy fűrésztelepen). Számos hírlapban és folyóiratban jelentette meg több száz, egészében a mai napig feltáratlan kritikai írását. ''A Tett''ben két (1916/4, 9), a '' | + | '''Kázmér Ernő''' ('''Máramarossziget''', 1892. október 5. – Belgrád környékén, 1941 áprilisa és júniusa körül): kritikus. Első komolyabb kritikáit ''A Hét''ben közölte 1915-től, egyetlen kötete 1917-ben jelent meg (''Idegen portrék''). A Tanácsköztársaság után rövid időre letartóztatták, az 1920-as években Csehszlovákiában, az 1930-as években Jugoszláviában dolgozott (utóbbi helyen éveken át egy fűrésztelepen). Számos hírlapban és folyóiratban jelentette meg több száz, egészében a mai napig feltáratlan kritikai írását. ''A Tett''ben két (1916/4, 9), a '''''[[Item:Q336957|Má]]'''''ban'''<code>→</code>''' egy (1919/4) írása jelent meg – a német regényexportról, Szemere György kötetéről, illetve Maxim Gorkijról. Mácza János az ''Idegen portrék''ról írt kritikában kiemelte a kötet változatosságát és érzékenységét, ugyanakkor úgy vélte, az érdekes portrék túl szubjektívek és nem nyitnak további perspektívákat. (''Ma'', 1918/4) Kázmér Kassákot 1920-ban egy magánlevélben „pompás, erős európai írónak nevezte”, majd a szabadkai ''Napló''ba és a ''Kalangyá''ba is írt egyes műveiről ''(A telep'', ''Egy ember élete),'' amelyeket a valóságirodalom legfontosabb korabeli reprezentánsaiként emlegetett. |
+ | |||
Line 6: | Line 7: | ||
Kázmér Ernő. „Szemere György: Apró regények”. ''A Tett'' 2, 9. sz. (1916): 152. | Kázmér Ernő. „Szemere György: Apró regények”. ''A Tett'' 2, 9. sz. (1916): 152. | ||
− | Kázmér Ernő. „Maxim Gorkij”. '' | + | Kázmér Ernő. „Maxim Gorkij”. ''Ma'' 4, 4. sz. (1919): 68–70. |
− | Mácza János. „Könyvekről. Kázmér Ernő: Idegen portrék”. '' | + | Mácza János. „Könyvekről. Kázmér Ernő: Idegen portrék”. ''Ma'' 3, 4. sz. (1918): 51. |
[[Category:KASInet]] | [[Category:KASInet]] |
Latest revision as of 12:51, 15 September 2023
Kázmér Ernő (Máramarossziget, 1892. október 5. – Belgrád környékén, 1941 áprilisa és júniusa körül): kritikus. Első komolyabb kritikáit A Hétben közölte 1915-től, egyetlen kötete 1917-ben jelent meg (Idegen portrék). A Tanácsköztársaság után rövid időre letartóztatták, az 1920-as években Csehszlovákiában, az 1930-as években Jugoszláviában dolgozott (utóbbi helyen éveken át egy fűrésztelepen). Számos hírlapban és folyóiratban jelentette meg több száz, egészében a mai napig feltáratlan kritikai írását. A Tettben két (1916/4, 9), a Mában→
egy (1919/4) írása jelent meg – a német regényexportról, Szemere György kötetéről, illetve Maxim Gorkijról. Mácza János az Idegen portrékról írt kritikában kiemelte a kötet változatosságát és érzékenységét, ugyanakkor úgy vélte, az érdekes portrék túl szubjektívek és nem nyitnak további perspektívákat. (Ma, 1918/4) Kázmér Kassákot 1920-ban egy magánlevélben „pompás, erős európai írónak nevezte”, majd a szabadkai Naplóba és a Kalangyába is írt egyes műveiről (A telep, Egy ember élete), amelyeket a valóságirodalom legfontosabb korabeli reprezentánsaiként emlegetett.
Kázmér Ernő. „A »Café Gröszenwahn« lelke. A német regényexporthoz”. A Tett 2, 4. sz. (1916): 121–122.
Kázmér Ernő. „Szemere György: Apró regények”. A Tett 2, 9. sz. (1916): 152.
Kázmér Ernő. „Maxim Gorkij”. Ma 4, 4. sz. (1919): 68–70.
Mácza János. „Könyvekről. Kázmér Ernő: Idegen portrék”. Ma 3, 4. sz. (1918): 51.