Difference between revisions of "Galimberti Lanov Mária"
Line 1: | Line 1: | ||
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337224 Galimberti Lanov Mária]''' (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) ('''Jindřichův Hradec''', 1880. február 13. - '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q8897 Litoměřice]''', 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő. | '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337224 Galimberti Lanov Mária]''' (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) ('''Jindřichův Hradec''', 1880. február 13. - '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q8897 Litoměřice]''', 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő. | ||
− | Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q99 Bécs]'''ben kezdte, majd '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q6959 München]'''ben Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q44231 Galimberti Sándor]'''ral, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336165 Fernand Léger]''' műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből '''Gauguin''', '''Paul Cézanne''', '''Henri Matisse''', '''Amadeo Modigliani''' munkásságát. 1908-ban kiállított a '''Független Szalon'''ban, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q58358 Dénes Valériá]'''t vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 Nagybányá]'''n és '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q131 Párizs]'''ban, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia '''posztimpresszionizmus''' és '''kubizmus''' hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a '''német expresszionizmus''' és '''nagybányai plein air''' festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a Perlrott házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba. | + | Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q99 Bécs]'''ben<code>→</code> kezdte, majd '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q6959 München]'''ben<code>→</code> Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q44231 Galimberti Sándor]'''ral<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Galimberti_S%C3%A1ndor →]</code>, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336165 Fernand Léger]'''<code>→</code> műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből '''Gauguin<code>→</code>''', '''Paul Cézanne<code>→</code>''', '''Henri Matisse<code>→</code>''', '''Amadeo Modigliani<code>→</code>''' munkásságát. 1908-ban kiállított a '''Független Szalon'''ban<code>→</code>, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q58358 Dénes Valériá]'''t<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/D%C3%A9nes_Val%C3%A9ria →]</code> vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 Nagybányá]'''n<code>'''→'''</code> és '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q131 Párizs]'''ban<code>'''→'''</code>, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia '''posztimpresszionizmus<code>→</code>''' és '''kubizmus<code>→</code>''' hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a '''német expresszionizmus<code>→</code>''' és '''nagybányai plein air<code>→</code>''' festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a '''Perlrott<code>→</code>''' házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba. |
Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette. | Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette. | ||
− | '''''A Tett''''' két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária. | + | '''''A Tett<code>→</code>''''' két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária. |
Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm. | Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. ''A Tett'' 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm. |
Revision as of 12:51, 17 August 2023
Galimberti Lanov Mária (Marie Provazkova, Mária Galimberti Lanow, Maria Lanov, Maria Lanov, Maria Lanow, Mária Lanow, Marie Provázková) (Jindřichův Hradec, 1880. február 13. - Litoměřice, 1951. augusztus 4. ), cseh–osztrák festőnő.
Marie Provazkova Lanow jómódú cseh–osztrák tisztviselőcsaládból származott. Művészi tanulmányait Bécsben→
kezdte, majd Münchenben→
Hollósy Simon festőiskolájában folytatta. Párizsba már végzett festőként érkezett a nála három évvel fiatalabb Galimberti Sándorral→
, akivel 1906 körül ismerkedtek meg, s hamarosan össze is házasodtak. Együtt mentek Párizsba, ahol Marie Galimberti Provazková az Académie de la Grande Chaumière-re, az Académie Russe-re, illetve az Académie de La Palette-re járt. Fernand Léger→
műtermében folytatott tanulmányai fontos lépést jelentettek szakmai pályafutásában. Ez idő alatt ismerte meg jobban tanárai és társai köréből Gauguin→
, Paul Cézanne→
, Henri Matisse→
, Amadeo Modigliani→
munkásságát. 1908-ban kiállított a Független Szalonban→
, három évvel később az Őszi Szalonban is. Házassága Galimberti Sándorral azonban nem tartott sokáig, s bár csak 1911-es bomlott fel hivatalosan, addigra már valószínűleg egy ideje külön éltek. Galimberti Sándor később Dénes Valériát→
vette feleségül. Lanow Mária ezután felváltva dolgozott Nagybányán→
és Párizsban→
, tanulmányutat tett Olasz- és Spanyolországban. Csendéletei, tájképei, portréi és önarcképei a francia posztimpresszionizmus→
és kubizmus→
hagyományaiból erednek, de jelentős hatást gyakorol rájuk a német expresszionizmus→
és nagybányai plein air→
festészet is. Dolgozott a kecskeméti művésztelepen is, ahol barátságba került a Perlrott→
házaspárral. 1917-ben visszatért Csehországba.
Munkásságának értékelését nagyban megnehezíti, hogy munkáinak egy jelentős részét megsemmisítette.
A Tett→
két külföldi művészt közölt az 1916-os, háborús esztendőben: az egyik az orosz Kulbin, a mások Galimbertiné Lanov Mária.
Galimberti Lanov Mária. „Csendélet”. A Tett 2, versszám (1916): 313. 11 x 12 cm.
Galimberti Lanov Mária. „Portrait”. A Tett 2, versszám (1916): 311. 10 x 13 cm.