Difference between revisions of "Cikk-cakk estek"
Line 1: | Line 1: | ||
− | A '''[[Item:Q344946|Cikk-Cakk este]]'''kre – a rendezvénysorozat a nevét a hasonló nevű táncról kapta – 1928-ban kerül sor: összesen öt ilyen estet tartottak a '''[[Item:Q3008|Zeneakadémia]]''' nagytermében február 25. és április 28. között. A szervezők '''Palasovszky Ödön<code>→</code>''', '''Tamás Aladár<code>→</code>''', '''Hevesy Iván<code>→</code>''' voltak, akik célul a szocialista kabaré vagy világnézeti konferansz megteremtését tűzték ki (e műsorszám folyamán egyébként ideológiai vitákat is kezdeményeztek, folytattak a közönséggel). A Cikk-cakk estek alapvetően baloldali értelmiségi kísérlet volt, de közönségként a munkásokra is számítottak. | + | A '''[[Item:Q344946|Cikk-Cakk este]]'''kre – a rendezvénysorozat a nevét a hasonló nevű táncról kapta – 1928-ban kerül sor: összesen öt ilyen estet tartottak a '''[[Item:Q3008|Zeneakadémia]]''' nagytermében február 25. és április 28. között. A szervezők '''Palasovszky Ödön<code>→</code>''', '''Tamás Aladár<code>→</code>''', '''Hevesy Iván<code>→</code>''' voltak, akik célul a szocialista kabaré vagy világnézeti konferansz megteremtését tűzték ki (e műsorszám folyamán egyébként ideológiai vitákat is kezdeményeztek, folytattak a közönséggel). A ''Cikk-cakk estek'' alapvetően baloldali értelmiségi kísérlet volt, de közönségként a munkásokra is számítottak. |
− | Baloldali orientációjuknak megfelelően együtt dolgoztak például a 100% szavalókórusával, illetve olyan darabokat is előadtak, amelyek munkásszínpadokon is szerepeltek (Whitman, Marinetti, Apollinaire és Majakovszkij műveit, Upton Sinclair és Ernst Toller drámáit). Kozma József zenéjére kórusműveket is bemutattak, A cikk-cakk-tánc és A szabad Zri | + | Baloldali orientációjuknak megfelelően együtt dolgoztak például a '''''100%''<code>→</code>''' szavalókórusával, illetve olyan darabokat is előadtak, amelyek munkásszínpadokon is szerepeltek ('''Whitman<code>→</code>''', '''Marinetti<code>→</code>''', '''Apollinaire<code>→</code>''' és '''Majakovszkij<code>→</code>''' műveit, '''Upton Sinclair<code>→</code>''' és '''Ernst Toller<code>→</code>''' drámáit). '''Kozma József<code>→</code>''' zenéjére kórusműveket is bemutattak, ''A cikk-cakk-tánc'' és ''A szabad Zri indulój''a című kórusát és ''A karmazsin litánia'' című parlando-tercettet. Mozgásszínházi bemutatók is részét képezték az esteknek, ahol a vezető szerepeket '''Kövesházi Ágnes<code>→</code>''' és '''Róna Magda<code>→</code>''' mint a '''Madzsar Alice<code>→</code>'''-féle egészségkultúra-iskola vezető tagjai és koreográfusai táncolták. A jelmezeket Kövesházi Ágnes édesanyja, az eredetileg szobrász '''Kövesházi Kalmár Elza<code>→</code>''' tervezte és készítette, mértani díszítéssel, élénk színekkel. Műsordarabjaik között szerepelt maga a ''Cikk-cakk tánc'' („A tűz cikk-cakknak, a vér cikk-cakknak, a láz cikk-cakknak játéka volt ez, a kín, a csók, a gondolat zegzugos ritmusának, mondhatnám: ősörömöknek és ősfájdalmaknak valamiféle modern táncdrámája”), illetve ázsiai ihletésű produkciók: polinéziai asszonyavató ének, egyiptomi temetés, tibeti ördögtánc és Buddha tűzprédikációja. Előszeretettel adtak elő – a két, párhuzamosan folyó cselekvés feszültségére építve, az élet fonákságainak komikus színrevitelével – szimultán akciókat: egyszerre szerelmes és fogorvosi jelenetet a charleston zenéjére, az Iliász szövege alatt folyó bokszmérkőzést stb. A szimultanizmusnak ez a dadaista válfaja ugyanakkor jelentésszóródást hoz létre, egymást zavaró hang- és játékszólamok merzszerű diszharmóniáját. |
TÓTH Dénes, „Palasovszky Ödön experimentális korszaka”, ''Iskolakultúra'' 6, 8. sz. (1996): 71–76. | TÓTH Dénes, „Palasovszky Ödön experimentális korszaka”, ''Iskolakultúra'' 6, 8. sz. (1996): 71–76. | ||
SZOLLÁTH Dávid, „A forradalom rítusai: Szavalókórusok a két világháború közötti munkáskultúrában”, ''2000'' 20, 12. sz. (2008): 56–70, hozzáférés: 2023.10.31, https://ketezer.hu/2008/12/a-forradalom-ritusai/. | SZOLLÁTH Dávid, „A forradalom rítusai: Szavalókórusok a két világháború közötti munkáskultúrában”, ''2000'' 20, 12. sz. (2008): 56–70, hozzáférés: 2023.10.31, https://ketezer.hu/2008/12/a-forradalom-ritusai/. |
Revision as of 07:16, 3 November 2023
A Cikk-Cakk estekre – a rendezvénysorozat a nevét a hasonló nevű táncról kapta – 1928-ban kerül sor: összesen öt ilyen estet tartottak a Zeneakadémia nagytermében február 25. és április 28. között. A szervezők Palasovszky Ödön→
, Tamás Aladár→
, Hevesy Iván→
voltak, akik célul a szocialista kabaré vagy világnézeti konferansz megteremtését tűzték ki (e műsorszám folyamán egyébként ideológiai vitákat is kezdeményeztek, folytattak a közönséggel). A Cikk-cakk estek alapvetően baloldali értelmiségi kísérlet volt, de közönségként a munkásokra is számítottak.
Baloldali orientációjuknak megfelelően együtt dolgoztak például a 100%→
szavalókórusával, illetve olyan darabokat is előadtak, amelyek munkásszínpadokon is szerepeltek (Whitman→
, Marinetti→
, Apollinaire→
és Majakovszkij→
műveit, Upton Sinclair→
és Ernst Toller→
drámáit). Kozma József→
zenéjére kórusműveket is bemutattak, A cikk-cakk-tánc és A szabad Zri indulója című kórusát és A karmazsin litánia című parlando-tercettet. Mozgásszínházi bemutatók is részét képezték az esteknek, ahol a vezető szerepeket Kövesházi Ágnes→
és Róna Magda→
mint a Madzsar Alice→
-féle egészségkultúra-iskola vezető tagjai és koreográfusai táncolták. A jelmezeket Kövesházi Ágnes édesanyja, az eredetileg szobrász Kövesházi Kalmár Elza→
tervezte és készítette, mértani díszítéssel, élénk színekkel. Műsordarabjaik között szerepelt maga a Cikk-cakk tánc („A tűz cikk-cakknak, a vér cikk-cakknak, a láz cikk-cakknak játéka volt ez, a kín, a csók, a gondolat zegzugos ritmusának, mondhatnám: ősörömöknek és ősfájdalmaknak valamiféle modern táncdrámája”), illetve ázsiai ihletésű produkciók: polinéziai asszonyavató ének, egyiptomi temetés, tibeti ördögtánc és Buddha tűzprédikációja. Előszeretettel adtak elő – a két, párhuzamosan folyó cselekvés feszültségére építve, az élet fonákságainak komikus színrevitelével – szimultán akciókat: egyszerre szerelmes és fogorvosi jelenetet a charleston zenéjére, az Iliász szövege alatt folyó bokszmérkőzést stb. A szimultanizmusnak ez a dadaista válfaja ugyanakkor jelentésszóródást hoz létre, egymást zavaró hang- és játékszólamok merzszerű diszharmóniáját.
TÓTH Dénes, „Palasovszky Ödön experimentális korszaka”, Iskolakultúra 6, 8. sz. (1996): 71–76.
SZOLLÁTH Dávid, „A forradalom rítusai: Szavalókórusok a két világháború közötti munkáskultúrában”, 2000 20, 12. sz. (2008): 56–70, hozzáférés: 2023.10.31, https://ketezer.hu/2008/12/a-forradalom-ritusai/.