Difference between revisions of "Klee, Paul"

From wikibase-docker
m (BucsicsKatalin moved page Paul Klee to Klee, Paul)
Line 1: Line 1:
'''Paul Klee''' '''(Münchenbuchsee, Svájc, 1879. december 18. – Muralto, Svájc, 1940. július 29.)''', német képzőművész. 1898 és 1901-ben Münchenben tanul képzőművészetet, de ezután sokáig hezitál a zenélés, a festészet és a rajzolás között. 1910-es első kiállításáig (berni Kunstmuseum) több éven át zongorista felesége, Lily Stumpf tartja el a családot. 1911 telén csatlakozik a Der Blaue Reiter-csoporthoz, részt vesz a társaság második, müncheni kiállításán (1912). 1914-ben Tunéziába utazik, 1916-ban besorozzák, de adminisztratív feladatai mellett folyamatosan alkot. 1920-as retrospektív kiállítása Münchenben nagy visszhangot kap, ebben az évben meghívást kap a Bauhausba, Kandinszkijjel való barátsága elmélyül. 1926-ben részt vesz az első szürrealista kiállításon Párizsban. 1931-ben otthagyja a Bauhaust, a düsseldorfi Szépművészeti Akadémián kezd el tanítani, de 1933-ban megfosztják a katedrától, Bernbe távozik. Utolsó öt évét betegsége, szklerodermája keseríti meg, azonban haláláig alkot. Az avantgárd mindegyik fontosabb irányzatával kapcsolatba került, sokat foglalkozott színelmélettel, forma- és dizájnelmélettel. Kassák a Horizont amatőr könyvtár sorozatában vette tervbe Klee szövegeinek megjelentetését, de a kiadás meghiúsult. Kassák verset írt a tiszteletére a ''Mesterek köszöntése'' című ciklusban, ezt megelőzően pedig megjelenítette nevét a ''Világanyám'' (1921) tizenhetedik számozott versében („Paul Klee lelőtte az akvarell-madarat”). Ugyanakkor azt gondolta, hogy Klee – Kandinszkij mellett – elsősorban pedagógiai szempontból kerülhetett be a Bauhaus neves alkotóinak sorába.
+
'''[[Item:Q335904|Paul Klee]]''' ('''Münchenbuchsee''', Svájc, 1879. december 18. – '''Muralto,''' Svájc, 1940. július 29.) német képzőművész. 1898 és 1901-ben Münchenben tanul képzőművészetet, de ezután sokáig hezitál a zenélés, a festészet és a rajzolás között. 1910-es első kiállításáig (berni Kunstmuseum) több éven át zongorista felesége, Lily Stumpf tartja el a családot. 1911 telén csatlakozik a Der Blaue Reiter-csoporthoz, részt vesz a társaság második, müncheni kiállításán (1912). 1914-ben Tunéziába utazik, 1916-ban besorozzák, de adminisztratív feladatai mellett folyamatosan alkot. 1920-as retrospektív kiállítása Münchenben nagy visszhangot kap, ebben az évben meghívást kap a Bauhausba, Kandinszkijjel való barátsága elmélyül. 1926-ben részt vesz az első szürrealista kiállításon Párizsban. 1931-ben otthagyja a Bauhaust, a düsseldorfi Szépművészeti Akadémián kezd el tanítani, de 1933-ban megfosztják a katedrától, Bernbe távozik. Utolsó öt évét betegsége, szklerodermája keseríti meg, azonban haláláig alkot. Az avantgárd mindegyik fontosabb irányzatával kapcsolatba került, sokat foglalkozott színelmélettel, forma- és dizájnelmélettel. Kassák a Horizont amatőr könyvtár sorozatában vette tervbe Klee szövegeinek megjelentetését, de a kiadás meghiúsult. Kassák verset írt a tiszteletére a ''Mesterek köszöntése'' című ciklusban, ezt megelőzően pedig megjelenítette nevét a ''Világanyám'' (1921) tizenhetedik számozott versében („Paul Klee lelőtte az akvarell-madarat”). Ugyanakkor azt gondolta, hogy Klee – Kandinszkij mellett – elsősorban pedagógiai szempontból kerülhetett be a Bauhaus neves alkotóinak sorába.
  
 
+
Rozgonyi Iván. ''Beszélgetés Kassák Lajossal a Bauhausról''. Hozzáférés: 2023. 06. 16. https://reader.dia.hu/document/Kassak_Lajos-Eljunk_a_mi_idonkben-15208.
Rozgonyi Iván. ''Beszélgetés Kassák Lajossal a Bauhausról''. Hozzáférés: 2023. 06. 16. <nowiki>https://reader.dia.hu/document/Kassak_Lajos-Eljunk_a_mi_idonkben-15208</nowiki>
 
 
[[Category:KASInet]]
 
[[Category:KASInet]]

Revision as of 14:28, 3 January 2024

Paul Klee (Münchenbuchsee, Svájc, 1879. december 18. – Muralto, Svájc, 1940. július 29.) német képzőművész. 1898 és 1901-ben Münchenben tanul képzőművészetet, de ezután sokáig hezitál a zenélés, a festészet és a rajzolás között. 1910-es első kiállításáig (berni Kunstmuseum) több éven át zongorista felesége, Lily Stumpf tartja el a családot. 1911 telén csatlakozik a Der Blaue Reiter-csoporthoz, részt vesz a társaság második, müncheni kiállításán (1912). 1914-ben Tunéziába utazik, 1916-ban besorozzák, de adminisztratív feladatai mellett folyamatosan alkot. 1920-as retrospektív kiállítása Münchenben nagy visszhangot kap, ebben az évben meghívást kap a Bauhausba, Kandinszkijjel való barátsága elmélyül. 1926-ben részt vesz az első szürrealista kiállításon Párizsban. 1931-ben otthagyja a Bauhaust, a düsseldorfi Szépművészeti Akadémián kezd el tanítani, de 1933-ban megfosztják a katedrától, Bernbe távozik. Utolsó öt évét betegsége, szklerodermája keseríti meg, azonban haláláig alkot. Az avantgárd mindegyik fontosabb irányzatával kapcsolatba került, sokat foglalkozott színelmélettel, forma- és dizájnelmélettel. Kassák a Horizont amatőr könyvtár sorozatában vette tervbe Klee szövegeinek megjelentetését, de a kiadás meghiúsult. Kassák verset írt a tiszteletére a Mesterek köszöntése című ciklusban, ezt megelőzően pedig megjelenítette nevét a Világanyám (1921) tizenhetedik számozott versében („Paul Klee lelőtte az akvarell-madarat”). Ugyanakkor azt gondolta, hogy Klee – Kandinszkij mellett – elsősorban pedagógiai szempontból kerülhetett be a Bauhaus neves alkotóinak sorába.

Rozgonyi Iván. Beszélgetés Kassák Lajossal a Bauhausról. Hozzáférés: 2023. 06. 16. https://reader.dia.hu/document/Kassak_Lajos-Eljunk_a_mi_idonkben-15208.