Difference between revisions of "Richter, Hans"
Line 1: | Line 1: | ||
− | '''Hans Richter''' ('''Berlin''', 1888. április 6. – '''Minusio''', 1976. február 1.) | + | '''Hans Richter''' ('''Berlin''', 1888. április 6. – '''Minusio''', 1976. február 1.) német festő, grafikus, filmproducer és művészettörténész. 1908 és 1911 között a berlini és a weimari művészeti akadémián, illetve rövid ideig a párizsi Julián Akadémián tanult. Ezt követően a Der Blaue Reiter és Herwarth Walden útján került kapcsolatba a német expresszionisták csoportjával. A Die Aktion csoportjához (és a hasonló nevű lap szerkesztőségéhez) csapódott, az első világháborúban részt vett, de egy frontsérülés miatt felmentették a szolgálat alól. Első kiállítását 1916-ben rendezte Münchenben. A háború utolsó éveiben a dadaizmushoz sodródott közel, Tristan Tzara mutatta be a svéd festőnek és filmesnek, Viking Eggelingnek, akivel együtt 1920-ban megszövegezték az ''Univerzális nyelv'' című szöveget, amelyben az absztrakt művészetet egy olyan nyelvként tételezték, amely az emberi észlelés szabályai alapján alkotott elemi formák kapcsolataira épül. Számos dadaista filmet készítettek együtt. Szerepet vállalt a néhány hétig fennálló Bajor Tanácsköztársaság kulturális népbiztosságán. Richter az 1920-as évek első felében került kapcsolatba a ''De Stijl''lel. 1933-ban politikai okok miatt elhagyta Németországot, megfordult a Szovjetunióban, Hollandiában és Svájcban is, majd 1940-ben az Egyesült Államokba emigrált. 1943 és 1956 között a new york-i főiskola filmintézetének oktatója és igazgatója volt, filmeket forgatott, 1964-ben monográfiát írt a dadaizmusról (''Dada: művészet és antiművészet''). Kassák a '''''[[Item:Q336957|Má]]'''''ban'''<code>→</code>''' rajzokat és írásokat is közölt tőle, illetve megjelentette Ludwig Hilberseimer tanulmányát az Eggeling-Richter páros filmes művészetéről. Az ''Új művészek könyvé''ben is szerepeltek képkockák a páros filmjeiből. Kassák ''Az abszolút film'' című írásában (''Nyugat'', 1927) is megemlítette a film egyik „kísérletezőjeként”. |
Line 7: | Line 7: | ||
Richter, Hans. „Fuga”. ''Ma'' 6, 8. sz. (1921): 111. | Richter, Hans. „Fuga”. ''Ma'' 6, 8. sz. (1921): 111. | ||
− | Richter, Hans. „Nyilatkozat, felolvastatott a haladó művészek internacionáléjának düsseldorfi kongresszusán”. ''Ma'' 7, 8. sz. (1922): | + | Richter, Hans. „Nyilatkozat, felolvastatott a haladó művészek internacionáléjának düsseldorfi kongresszusán”. ''Ma'' 7, 8. sz. (1922): 63–64. |
− | Richter, Hans. „Képarchitektúra”. ''Ma'' 8, | + | Richter, Hans. „Képarchitektúra”. ''Ma'' 8, 5–6. sz. (1923): 49. |
− | Richter, Hans. „Konstruktivizmus”. ''Ma'' 8, | + | Richter, Hans. „Konstruktivizmus”. ''Ma'' 8, 9–10. sz. (1923): 76–77. |
− | Hilberseimer, Ludwig. „Bewegungkunst.” ''Ma'' 8, | + | Hilberseimer, Ludwig. „Bewegungkunst.” ''Ma'' 8, 5–6. sz. (1921): 54–55. |
Gró Lajos. „Filmek-könyvek”. ''Munka'' 3, 13. sz. (1930): 415. | Gró Lajos. „Filmek-könyvek”. ''Munka'' 3, 13. sz. (1930): 415. | ||
[[Category:KASInet]] | [[Category:KASInet]] |
Revision as of 19:13, 23 November 2023
Hans Richter (Berlin, 1888. április 6. – Minusio, 1976. február 1.) német festő, grafikus, filmproducer és művészettörténész. 1908 és 1911 között a berlini és a weimari művészeti akadémián, illetve rövid ideig a párizsi Julián Akadémián tanult. Ezt követően a Der Blaue Reiter és Herwarth Walden útján került kapcsolatba a német expresszionisták csoportjával. A Die Aktion csoportjához (és a hasonló nevű lap szerkesztőségéhez) csapódott, az első világháborúban részt vett, de egy frontsérülés miatt felmentették a szolgálat alól. Első kiállítását 1916-ben rendezte Münchenben. A háború utolsó éveiben a dadaizmushoz sodródott közel, Tristan Tzara mutatta be a svéd festőnek és filmesnek, Viking Eggelingnek, akivel együtt 1920-ban megszövegezték az Univerzális nyelv című szöveget, amelyben az absztrakt művészetet egy olyan nyelvként tételezték, amely az emberi észlelés szabályai alapján alkotott elemi formák kapcsolataira épül. Számos dadaista filmet készítettek együtt. Szerepet vállalt a néhány hétig fennálló Bajor Tanácsköztársaság kulturális népbiztosságán. Richter az 1920-as évek első felében került kapcsolatba a De Stijllel. 1933-ban politikai okok miatt elhagyta Németországot, megfordult a Szovjetunióban, Hollandiában és Svájcban is, majd 1940-ben az Egyesült Államokba emigrált. 1943 és 1956 között a new york-i főiskola filmintézetének oktatója és igazgatója volt, filmeket forgatott, 1964-ben monográfiát írt a dadaizmusról (Dada: művészet és antiművészet). Kassák a Mában→
rajzokat és írásokat is közölt tőle, illetve megjelentette Ludwig Hilberseimer tanulmányát az Eggeling-Richter páros filmes művészetéről. Az Új művészek könyvében is szerepeltek képkockák a páros filmjeiből. Kassák Az abszolút film című írásában (Nyugat, 1927) is megemlítette a film egyik „kísérletezőjeként”.
Richter, Hans. „Tételek a fugából”. Ma 6, 8. sz. (1921): 109, 112-113.
Richter, Hans. „Fuga”. Ma 6, 8. sz. (1921): 111.
Richter, Hans. „Nyilatkozat, felolvastatott a haladó művészek internacionáléjának düsseldorfi kongresszusán”. Ma 7, 8. sz. (1922): 63–64.
Richter, Hans. „Képarchitektúra”. Ma 8, 5–6. sz. (1923): 49.
Richter, Hans. „Konstruktivizmus”. Ma 8, 9–10. sz. (1923): 76–77.
Hilberseimer, Ludwig. „Bewegungkunst.” Ma 8, 5–6. sz. (1921): 54–55.
Gró Lajos. „Filmek-könyvek”. Munka 3, 13. sz. (1930): 415.