Difference between revisions of "Oud, Jacobus Johannes Pieter"
m (BucsicsKatalin moved page Jacobus Johannes Pieter Oud to Oud, Jacobus Johannes Pieter) |
|||
(6 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
'''[[Item:Q337240|Jacobus Johannes Pieter Oud]]''' (művészneve: J. J. P. Oud) ('''[[Item:Q337241|Purmerend]]''', 1890. február 9. – '''[[Item:Q337242|Wassenaar]]''', 1963. április 5.), holland építész, a De Stijl mozgalom'''<code>→</code>''' alapító tagja. Testvére, Pieter Oud Rotterdam polgármestere volt. | '''[[Item:Q337240|Jacobus Johannes Pieter Oud]]''' (művészneve: J. J. P. Oud) ('''[[Item:Q337241|Purmerend]]''', 1890. február 9. – '''[[Item:Q337242|Wassenaar]]''', 1963. április 5.), holland építész, a De Stijl mozgalom'''<code>→</code>''' alapító tagja. Testvére, Pieter Oud Rotterdam polgármestere volt. | ||
− | Tanulmányait a delfti egyetemen végezte. Fiatal építészként Berlage volt rá hatással, és '''Theodor Fischer<code>→</code>''' mellett is tanult Münchenben. Leidenben került kapcsolatba '''Theo van Doesburg'''gal'''<code>[[Theo van Doesburg|→]]</code>'''. 1917-ben egyike volt a De Stijl mozgalom alapítóinak, de már 1918-ban kilépett belőle, noha továbbra is osztotta elképzeléseik nagy részét. | + | Tanulmányait a delfti egyetemen végezte. Fiatal építészként Berlage volt rá hatással, és '''Theodor Fischer<code>→</code>''' mellett is tanult Münchenben. Leidenben került kapcsolatba '''[[Item:Q336989|Theo van Doesburg]]'''gal'''<code>[[Theo van Doesburg|→]]</code>'''. 1917-ben egyike volt a De Stijl mozgalom alapítóinak, de már 1918-ban kilépett belőle, noha továbbra is osztotta elképzeléseik nagy részét. |
1918 és 1933 között Rotterdam városépítészeként, szociális értelemben véve progresszív lakóépületeken (munkáslakótelepeken) dolgozott. Ezek közé tartoztak a Spangen, a Kiefhoek és a Witte Dorp területén megvalósuló projektek. Oud megpróbálta összeegyeztetni a szigorú, racionális, „tudományos”, költséghatékony építési technikát a felhasználók pszichológiai igényeivel és esztétikai elvárásaival, a kettőt a „költői funkcionalizmus” elve szerint próbálta ötvözni. | 1918 és 1933 között Rotterdam városépítészeként, szociális értelemben véve progresszív lakóépületeken (munkáslakótelepeken) dolgozott. Ezek közé tartoztak a Spangen, a Kiefhoek és a Witte Dorp területén megvalósuló projektek. Oud megpróbálta összeegyeztetni a szigorú, racionális, „tudományos”, költséghatékony építési technikát a felhasználók pszichológiai igényeivel és esztétikai elvárásaival, a kettőt a „költői funkcionalizmus” elve szerint próbálta ötvözni. | ||
Line 7: | Line 7: | ||
1922-ben a Bauhausban'''<code>→</code>''' tartott előadásokat, ugyanitt később könyvet is jelentetett meg (''Holländische Achitektur'', 1926). | 1922-ben a Bauhausban'''<code>→</code>''' tartott előadásokat, ugyanitt később könyvet is jelentetett meg (''Holländische Achitektur'', 1926). | ||
− | 1927-ben egy kisméretű házakkal beépített terasz megtervezésével ő is részt vett a nagy hatású stuttgarti Weissenhof Siedlungen kiállításon. 1932-től a négy legnagyobb modern építész egyikeként tartották számon ('''Ludwig Mies van der Rohe<code>→</code>''', '''Walter Gropius<code>→</code>''' és '''Le Corbusier<code>→</code>''' mellett). Ellentmondásos viszonyt ápolt a mainstream modernizmussal. | + | 1927-ben egy kisméretű házakkal beépített terasz megtervezésével ő is részt vett a nagy hatású stuttgarti Weissenhof Siedlungen kiállításon. 1932-től a négy legnagyobb modern építész egyikeként tartották számon ('''Ludwig Mies van der Rohe<code>→</code>''', '''Walter Gropius<code>→</code>''' és '''[[Item:Q337253|Le Corbusier]]<code>[[Le Corbusier|→]]</code>''' mellett). Ellentmondásos viszonyt ápolt a mainstream modernizmussal. |
A második világháború után Oud tervezte a holland háborús emlékművet Amszterdamban és a grebbebergi katonai temető emlékművét, ekkor már nem Stijl-stílusban. Újabb tervei a rotterdami Spaarbank és a De Utrecht irodaház, illetve az arnhemi gyermekegészségügyi központ voltak. | A második világháború után Oud tervezte a holland háborús emlékművet Amszterdamban és a grebbebergi katonai temető emlékművét, ekkor már nem Stijl-stílusban. Újabb tervei a rotterdami Spaarbank és a De Utrecht irodaház, illetve az arnhemi gyermekegészségügyi központ voltak. | ||
− | A '''''[[Item:Q336957|Ma]]<code>→</code>''''' 2022/5-6. számában két kép jelent meg munkáiról, az egyik egy fotó, amely egy csarnokot mutat be lépcsővel, valamint egy tengerparti házsorról készült tervrajz. Ugyanez a két kép bekerült a '''Kassák Lajos<code>→</code>''' és '''Moholy-Nagy László<code>→</code>''' által összeállított ''Új művészek könyvé''be'''<code>→</code>''' is, de ott véletlenül egy '''Hardeveld<code>→</code>'''-épületet is neki tulajdonítottak. | + | A '''''[[Item:Q336957|Ma]]<code>→</code>''''' 2022/5-6. számában két kép jelent meg munkáiról, az egyik egy fotó, amely egy csarnokot mutat be lépcsővel, valamint egy tengerparti házsorról készült tervrajz. Ugyanez a két kép bekerült a '''[[Item:Q45937|Kassák Lajos]]<code>→</code>''' és '''[[Item:Q148832|Moholy-Nagy László]]<code>[[Moholy-Nagy László|→]]</code>''' által összeállított ''Új művészek könyvé''be'''<code>→</code>''' is, de ott véletlenül egy '''[[Item:Q337252|Hardeveld]]<code>[[Johannes Martinus van Hardeveld|→]]</code>'''-épületet is neki tulajdonítottak. |
A '''''Munká'''''ban'''<code>→</code>''' 1937-ben egy levélrészlet szerepelt tőle, amelyben az új építészet elveit foglalja össze. | A '''''Munká'''''ban'''<code>→</code>''' 1937-ben egy levélrészlet szerepelt tőle, amelyben az új építészet elveit foglalja össze. | ||
Line 22: | Line 22: | ||
Oud, J. J. „[Az új épitészet problémaköréből.]”, ''Munka'', 54. sz (1937): 1709–1710. | Oud, J. J. „[Az új épitészet problémaköréből.]”, ''Munka'', 54. sz (1937): 1709–1710. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | „Jacobus Johannes Pieter Oud, architect and city planner”. ''International Architecture Database''. <nowiki>https://www.archinform.net/arch/933.htm</nowiki> | ||
+ | |||
+ | „Jacobus Johannes Pieter Oud”. THE WORLD’S #1 ONLINE ENCYCLOPEDIA. <nowiki>https://www.encyclopedia.com/people/literature-and-arts/architecture-biographies/jacobus-johannes-pieter-oud</nowiki> | ||
[[Category:KASInet]] | [[Category:KASInet]] |
Latest revision as of 19:16, 23 November 2023
Jacobus Johannes Pieter Oud (művészneve: J. J. P. Oud) (Purmerend, 1890. február 9. – Wassenaar, 1963. április 5.), holland építész, a De Stijl mozgalom→
alapító tagja. Testvére, Pieter Oud Rotterdam polgármestere volt.
Tanulmányait a delfti egyetemen végezte. Fiatal építészként Berlage volt rá hatással, és Theodor Fischer→
mellett is tanult Münchenben. Leidenben került kapcsolatba Theo van Doesburggal→
. 1917-ben egyike volt a De Stijl mozgalom alapítóinak, de már 1918-ban kilépett belőle, noha továbbra is osztotta elképzeléseik nagy részét.
1918 és 1933 között Rotterdam városépítészeként, szociális értelemben véve progresszív lakóépületeken (munkáslakótelepeken) dolgozott. Ezek közé tartoztak a Spangen, a Kiefhoek és a Witte Dorp területén megvalósuló projektek. Oud megpróbálta összeegyeztetni a szigorú, racionális, „tudományos”, költséghatékony építési technikát a felhasználók pszichológiai igényeivel és esztétikai elvárásaival, a kettőt a „költői funkcionalizmus” elve szerint próbálta ötvözni.
1922-ben a Bauhausban→
tartott előadásokat, ugyanitt később könyvet is jelentetett meg (Holländische Achitektur, 1926).
1927-ben egy kisméretű házakkal beépített terasz megtervezésével ő is részt vett a nagy hatású stuttgarti Weissenhof Siedlungen kiállításon. 1932-től a négy legnagyobb modern építész egyikeként tartották számon (Ludwig Mies van der Rohe→
, Walter Gropius→
és Le Corbusier→
mellett). Ellentmondásos viszonyt ápolt a mainstream modernizmussal.
A második világháború után Oud tervezte a holland háborús emlékművet Amszterdamban és a grebbebergi katonai temető emlékművét, ekkor már nem Stijl-stílusban. Újabb tervei a rotterdami Spaarbank és a De Utrecht irodaház, illetve az arnhemi gyermekegészségügyi központ voltak.
A Ma→
2022/5-6. számában két kép jelent meg munkáiról, az egyik egy fotó, amely egy csarnokot mutat be lépcsővel, valamint egy tengerparti házsorról készült tervrajz. Ugyanez a két kép bekerült a Kassák Lajos→
és Moholy-Nagy László→
által összeállított Új művészek könyvébe→
is, de ott véletlenül egy Hardeveld→
-épületet is neki tulajdonítottak.
A Munkában→
1937-ben egy levélrészlet szerepelt tőle, amelyben az új építészet elveit foglalja össze.
Oud, J. J. P. „Csarnok lépcsővel. (Verlag Ernst Wasmuth A. G. Berlin.)” (fotó). Ma 7, 5–6. sz. (1922): 23. 13x10 cm.
Oud, J. J. P. „Tengerparti házsor (Verlag. Ernst Wasmuth A. G. Berlin.)” (tervrajz.), Ma 7, 6–6. sz. (1922): 16. 16x6 cm.
Oud, J. J. „[Az új épitészet problémaköréből.]”, Munka, 54. sz (1937): 1709–1710.
„Jacobus Johannes Pieter Oud, architect and city planner”. International Architecture Database. https://www.archinform.net/arch/933.htm
„Jacobus Johannes Pieter Oud”. THE WORLD’S #1 ONLINE ENCYCLOPEDIA. https://www.encyclopedia.com/people/literature-and-arts/architecture-biographies/jacobus-johannes-pieter-oud