Difference between revisions of "Derain, André"

From wikibase-docker
m (BucsicsKatalin moved page André Derain to Derain, André)
 
(9 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
'''André Derain''' '''(Chatou, 1880. június 10. – Garches, 1954. szeptember 8.)''', francia festő, szobrász, grafikus és formatervező, a fauvisták egyik legfontosabb képviselője.,
+
'''[[Item:Q337244|André Derain]]''' ('''[[Item:Q21094|Chatou]]''', 1880. június 10. – '''[[Item:Q337245|Garches]]''', 1954. szeptember 8.) francia festő, szobrász, grafikus és formatervező, a fauvisták'''<code>→</code>''' egyik legfontosabb képviselője.,
  
Derain 1898 és 1899 között Párizsban, Eugène Carrière-nél tanult festészetet. Alkotói pályájának 1904-1914 körül van egy különösen termékeny korszaka, amikor barátaival, Vlaminck-kal, Matisse-szal, Picassóval közös szellemi légkörben alkotott, az utóbbival Spanyolországban tett látogatást 1910-körül. Számos más műfajban is kísérletezett: fametszeteket, kerámiát, fotókat készített. Festészetében megjelenik az ősi kultúrák iránti érdeklődés is: hatással volt rá volt a British Múzeumban tett látogatása (1906), az afrikai és az óceániai világ plasztikái, tárgyai.
+
Derain 1898 és 1899 között '''[[Item:Q131|Párizs]]'''ban'''<code>→</code>''', '''Eugène Carrière'''<code>→</code>-nél tanult festészetet. Alkotói pályájának 1904-1914 körül van egy különösen termékeny korszaka, amikor barátaival, '''Vlaminck<code>→</code>'''-kal, '''Matisse'''<code>→</code>-szal, '''Picassó'''val'''<code>[[Pablo Ruiz Picasso|→]]</code>''' közös szellemi légkörben alkotott, az utóbbival Spanyolországban tett látogatást 1910-körül. Számos más műfajban is kísérletezett: fametszeteket, kerámiát, fotókat készített. Festészetében megjelenik az ősi kultúrák iránti érdeklődés is: hatással volt rá volt a British Múzeumban tett látogatása (1906), az afrikai és az óceániai világ plasztikái, tárgyai.
  
 
Korai stílusát együtt alakította ki Maurice de Vlaminckkal és Henri Matisse-szal. E két festővel együtt Derain 1905 és 1908 között a fauvizmus egyik fő képviselője volt. A többi fauvistához hasonlóan ő is tájképeket és alaktanulmányokat festett erős, ragyogó, tiszta színekkel, spontán kompozícióit tört ecsetvonásokkal és lendületes vonalakkal hozta létre.
 
Korai stílusát együtt alakította ki Maurice de Vlaminckkal és Henri Matisse-szal. E két festővel együtt Derain 1905 és 1908 között a fauvizmus egyik fő képviselője volt. A többi fauvistához hasonlóan ő is tájképeket és alaktanulmányokat festett erős, ragyogó, tiszta színekkel, spontán kompozícióit tört ecsetvonásokkal és lendületes vonalakkal hozta létre.
  
Derain 1908-ban szakított a fauvizmussal, amikor átmenetileg Paul Cézanne posztimpresszionizmusát követte.
+
Derain 1908-ban szakított a fauvizmussal, amikor átmenetileg '''Paul Cézanne<code>→</code>''' posztimpresszionizmusát követte.
  
Derain munkáiban hamarosan tükröződni kezdett a régi mesterek tanulmányozása is. A színek szerepe csökkent, a formák pedig szigorúvá váltak; az 1911-1914-es éveket néha gótikus korszakának nevezik. 1914-ben az első világháborúban behívták katonai szolgálatra, akkoriban kevesebbet alkotott. 1916-ban illusztrációkat készített André Breton első könyvéhez, a ''Mont de Piété''-hez.
+
Derain munkáiban hamarosan tükröződni kezdett a régi mesterek tanulmányozása is. A színek szerepe csökkent, a formák pedig szigorúvá váltak; az 1911-1914-es éveket néha gótikus korszakának nevezik. 1914-ben az első világháborúban behívták katonai szolgálatra, akkoriban kevesebbet alkotott. 1916-ban illusztrációkat készített '''André Breton<code>→</code>''' első könyvéhez, a ''Mont de Piété''-hez.
  
Derain néhány évig a kubizmus stilizált formáit alkalmazta, de az 1920-as évekre akt-, csendélet- és portréfestményei egyre inkább klasszicizálódtak, és fokozatosan eltűnt belőlük a korábbi spontaneitás és impulzivitás. Művészete az 1920-as évek után gyakorlatilag nem változott.
+
Derain néhány évig a '''kubizmus<code>→</code>''' stilizált formáit alkalmazta, de az 1920-as évekre akt-, csendélet- és portréfestményei egyre inkább klasszicizálódtak, és fokozatosan eltűnt belőlük a korábbi spontaneitás és impulzivitás. Művészete az 1920-as évek után gyakorlatilag nem változott.
  
Derain dolgozott dekoratőrként is, továbbá szcenográfiai terveket készített az Orosz Balett számára: Gyagilev ''Boutique fantasque'' című balettje nagy sikert aratott az ő elképzeléseivel 1919-ben, ezután még számos balettterv fűződik a nevéhez.
+
Derain dolgozott dekoratőrként is, továbbá szcenográfiai terveket készített az Orosz Balett'''<code>→</code>''' számára: '''Gyagilev<code>→</code>''' ''Boutique fantasque'' című balettje nagy sikert aratott az ő elképzeléseivel 1919-ben, ezután még számos balettterv fűződik a nevéhez.
  
Könyvillusztrációkat (fametszeteket) készített François Rabelais, Antonin Artaud és André Breton műveihez, továbbá Apollinaire ''L’enchanteur pourrissant'' (1909) című kötetéhez. Max Jacob versgyűjteményét is illusztrálta 1912-ben.
+
Könyvillusztrációkat (fametszeteket) készített François Rabelais, '''Antonin Artaud<code>→</code>''' és André Breton műveihez, továbbá '''Apollinaire<code>→</code>''' ''L’enchanteur pourrissant'' (1909) című kötetéhez. '''Max Jacob<code>→</code>''' versgyűjteményét is illusztrálta 1912-ben.
  
.Az 1920-as évek jelentették sikereinek csúcsát, mivel 1928-ban elnyerte a Carnegie-díjat a ''Csendélet halott vaddal'' című alkotásáért, továbbá kiállított Londonban, Berlinben, Frankfurtban, Düsseldorfban, New Yorkban és Cincinnatiben is.
+
.Az 1920-as évek jelentették sikereinek csúcsát, mivel 1928-ban elnyerte a Carnegie-díjat a ''Csendélet halott vaddal'' című alkotásáért, továbbá kiállított '''[[Item:Q291|London]]'''ban'''<code>→</code>''', '''[[Item:Q11749|Berlin]]'''ben'''<code>→</code>''', '''[[Item:Q7553|Frankfurt]]'''ban'''<code>→</code>''', '''[[Item:Q20898|Düsseldorf]]'''ban'''<code>→</code>''', '''[[Item:Q368|New York]]'''ban'''<code>→</code>''' és Cincinnatiben is.
  
 
Franciaország második világháborús német megszállása idején Derain főként Párizsban élt. A német propaganda igyekezett megkörnyékezni, mert számukra ő képviselte a francia kultúra presztízsét. Derain 1941-ben elfogadta a hivatalos németországi látogatásra szóló meghívást, és más francia művészekkel együtt Berlinbe utazott, ezért sokan kollaboránsnak nevezték. 1954-ben halt meg Garches-ban, amikor egy mozgó jármű elütötte.
 
Franciaország második világháborús német megszállása idején Derain főként Párizsban élt. A német propaganda igyekezett megkörnyékezni, mert számukra ő képviselte a francia kultúra presztízsét. Derain 1941-ben elfogadta a hivatalos németországi látogatásra szóló meghívást, és más francia művészekkel együtt Berlinbe utazott, ezért sokan kollaboránsnak nevezték. 1954-ben halt meg Garches-ban, amikor egy mozgó jármű elütötte.
  
  
A ''Mában'' egyetlen festményének jelent meg reprodukciója 1919-ben, egy fauvista virágcsendélet ablakkal – a kép színeit természetesen az olvasó nem láthatta, hiszen a borítófeliraton kívül a lapot fekete-fehérben nyomták.
 
  
 +
A '''''[[Item:Q336957|Má]]'''''ban'''<code>→</code>''' egyetlen festményének jelent meg reprodukciója 1919-ben, egy fauvista virágcsendélet ablakkal – a kép színeit természetesen az olvasó nem láthatta, hiszen a borítófeliraton kívül a lapot fekete-fehérben nyomták.
  
 
André Derain. „Festmény”. ''Ma'' 4, 8. sz. (1919): 199. 8x12 cm
 
André Derain. „Festmény”. ''Ma'' 4, 8. sz. (1919): 199. 8x12 cm
  
 
[[Category:KASInet]]
 
[[Category:KASInet]]

Latest revision as of 06:41, 11 November 2023

André Derain (Chatou, 1880. június 10. – Garches, 1954. szeptember 8.) francia festő, szobrász, grafikus és formatervező, a fauvisták egyik legfontosabb képviselője.,

Derain 1898 és 1899 között Párizsban, Eugène Carrière-nél tanult festészetet. Alkotói pályájának 1904-1914 körül van egy különösen termékeny korszaka, amikor barátaival, Vlaminck-kal, Matisse-szal, Picassóval közös szellemi légkörben alkotott, az utóbbival Spanyolországban tett látogatást 1910-körül. Számos más műfajban is kísérletezett: fametszeteket, kerámiát, fotókat készített. Festészetében megjelenik az ősi kultúrák iránti érdeklődés is: hatással volt rá volt a British Múzeumban tett látogatása (1906), az afrikai és az óceániai világ plasztikái, tárgyai.

Korai stílusát együtt alakította ki Maurice de Vlaminckkal és Henri Matisse-szal. E két festővel együtt Derain 1905 és 1908 között a fauvizmus egyik fő képviselője volt. A többi fauvistához hasonlóan ő is tájképeket és alaktanulmányokat festett erős, ragyogó, tiszta színekkel, spontán kompozícióit tört ecsetvonásokkal és lendületes vonalakkal hozta létre.

Derain 1908-ban szakított a fauvizmussal, amikor átmenetileg Paul Cézanne posztimpresszionizmusát követte.

Derain munkáiban hamarosan tükröződni kezdett a régi mesterek tanulmányozása is. A színek szerepe csökkent, a formák pedig szigorúvá váltak; az 1911-1914-es éveket néha gótikus korszakának nevezik. 1914-ben az első világháborúban behívták katonai szolgálatra, akkoriban kevesebbet alkotott. 1916-ban illusztrációkat készített André Breton első könyvéhez, a Mont de Piété-hez.

Derain néhány évig a kubizmus stilizált formáit alkalmazta, de az 1920-as évekre akt-, csendélet- és portréfestményei egyre inkább klasszicizálódtak, és fokozatosan eltűnt belőlük a korábbi spontaneitás és impulzivitás. Művészete az 1920-as évek után gyakorlatilag nem változott.

Derain dolgozott dekoratőrként is, továbbá szcenográfiai terveket készített az Orosz Balett számára: Gyagilev Boutique fantasque című balettje nagy sikert aratott az ő elképzeléseivel 1919-ben, ezután még számos balettterv fűződik a nevéhez.

Könyvillusztrációkat (fametszeteket) készített François Rabelais, Antonin Artaud és André Breton műveihez, továbbá Apollinaire L’enchanteur pourrissant (1909) című kötetéhez. Max Jacob versgyűjteményét is illusztrálta 1912-ben.

.Az 1920-as évek jelentették sikereinek csúcsát, mivel 1928-ban elnyerte a Carnegie-díjat a Csendélet halott vaddal című alkotásáért, továbbá kiállított Londonban, Berlinben, Frankfurtban, Düsseldorfban, New Yorkban és Cincinnatiben is.

Franciaország második világháborús német megszállása idején Derain főként Párizsban élt. A német propaganda igyekezett megkörnyékezni, mert számukra ő képviselte a francia kultúra presztízsét. Derain 1941-ben elfogadta a hivatalos németországi látogatásra szóló meghívást, és más francia művészekkel együtt Berlinbe utazott, ezért sokan kollaboránsnak nevezték. 1954-ben halt meg Garches-ban, amikor egy mozgó jármű elütötte.


A ban egyetlen festményének jelent meg reprodukciója 1919-ben, egy fauvista virágcsendélet ablakkal – a kép színeit természetesen az olvasó nem láthatta, hiszen a borítófeliraton kívül a lapot fekete-fehérben nyomták.

André Derain. „Festmény”. Ma 4, 8. sz. (1919): 199. 8x12 cm