Difference between revisions of "Rodcsenko, Alekszandr Mihajlovics"
(One intermediate revision by the same user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
− | '''Alekszandr Mihajlovics''' '''Rodcsenko''' ('''[[Item:Q12882|Szentpétervár]]''', Oroszország, 1891. november 23. – '''Moszkva''', Szovjetunió, 1956. december 3.) orosz képzőművész, szobrász, fotóművész és grafikus. Fogtechnikusnak tanult, majd 1910-től látogatta a kazanyi művészeti iskola óráit. 1913 során ennek keretei között kétszer is kiállította korai munkáit. 1914-ben került közel az orosz futuristákhoz, illetve befejezte tanulmányait. Ezután Moszkvába költözött, majd rövid ideig katonai szolgálaton volt. 1918-tól folyamatosan különböző kiállításokon vett részt, 1920-ban egy új állami művészeti iskola, a Vkhutemas oktatója lett, különböző tisztségeket és funkciókat vállalt. A 20-as évektől kezdett fotómontázsokat készíteni, 1923-tól a LEF-csoport (Művészeti Balfront) tagja lett, részt vett a társulás folyóiratának megtervezésében, 1925-ben Párizsba utazott. Bár az 1930-as években politikailag félreállították, fokozatosan dolgozhatott és kiállíthatott. Ezekben az években visszatért a festészethez is. 1920. november 13-án a '''''[[Item:Q336957|Ma]]<code>→</code>''''' orosz estélyén többek között '''Malevics<code>→</code>''' és '''Tatlin<code>→</code>''' mellett mutatták be munkásságát, az eseményről '''[[Item:Q151695|Uitz Béla]]<code>→</code>''' tudósította a lapot. '''[[Item:Q45937|Kassák]]<code>→</code>''' 1922-től közölt tőle folyóiratában alkotást, és úgy gondolta, hogy több társához hasonlóan Rodcsenko is a (holland) építészetből jutott el a szuprematizmushoz. | + | [[Item:Q351029|'''Alekszandr Mihajlovics''' '''Rodcsenko''']] ('''[[Item:Q12882|Szentpétervár]]''', Oroszország, 1891. november 23. – '''[[Item:Q304|Moszkva]]''', Szovjetunió, 1956. december 3.) orosz képzőművész, szobrász, fotóművész és grafikus. Fogtechnikusnak tanult, majd 1910-től látogatta a kazanyi művészeti iskola óráit. 1913 során ennek keretei között kétszer is kiállította korai munkáit. 1914-ben került közel az orosz futuristákhoz, illetve befejezte tanulmányait. Ezután Moszkvába költözött, majd rövid ideig katonai szolgálaton volt. 1918-tól folyamatosan különböző kiállításokon vett részt, 1920-ban egy új állami művészeti iskola, a Vkhutemas oktatója lett, különböző tisztségeket és funkciókat vállalt. A 20-as évektől kezdett fotómontázsokat készíteni, 1923-tól a LEF-csoport (Művészeti Balfront) tagja lett, részt vett a társulás folyóiratának megtervezésében, 1925-ben Párizsba utazott. Bár az 1930-as években politikailag félreállították, fokozatosan dolgozhatott és kiállíthatott. Ezekben az években visszatért a festészethez is. 1920. november 13-án a '''''[[Item:Q336957|Ma]]<code>→</code>''''' orosz estélyén többek között '''Malevics<code>→</code>''' és '''Tatlin<code>→</code>''' mellett mutatták be munkásságát, az eseményről '''[[Item:Q151695|Uitz Béla]]<code>→</code>''' tudósította a lapot. '''[[Item:Q45937|Kassák]]<code>→</code>''' 1922-től közölt tőle folyóiratában alkotást, és úgy gondolta, hogy több társához hasonlóan Rodcsenko is a (holland) építészetből jutott el a szuprematizmushoz. |
Latest revision as of 16:21, 3 January 2024
Alekszandr Mihajlovics Rodcsenko (Szentpétervár, Oroszország, 1891. november 23. – Moszkva, Szovjetunió, 1956. december 3.) orosz képzőművész, szobrász, fotóművész és grafikus. Fogtechnikusnak tanult, majd 1910-től látogatta a kazanyi művészeti iskola óráit. 1913 során ennek keretei között kétszer is kiállította korai munkáit. 1914-ben került közel az orosz futuristákhoz, illetve befejezte tanulmányait. Ezután Moszkvába költözött, majd rövid ideig katonai szolgálaton volt. 1918-tól folyamatosan különböző kiállításokon vett részt, 1920-ban egy új állami művészeti iskola, a Vkhutemas oktatója lett, különböző tisztségeket és funkciókat vállalt. A 20-as évektől kezdett fotómontázsokat készíteni, 1923-tól a LEF-csoport (Művészeti Balfront) tagja lett, részt vett a társulás folyóiratának megtervezésében, 1925-ben Párizsba utazott. Bár az 1930-as években politikailag félreállították, fokozatosan dolgozhatott és kiállíthatott. Ezekben az években visszatért a festészethez is. 1920. november 13-án a Ma→
orosz estélyén többek között Malevics→
és Tatlin→
mellett mutatták be munkásságát, az eseményről Uitz Béla→
tudósította a lapot. Kassák→
1922-től közölt tőle folyóiratában alkotást, és úgy gondolta, hogy több társához hasonlóan Rodcsenko is a (holland) építészetből jutott el a szuprematizmushoz.
Rodcsenko, Alekszandr Mihajlovics. „Tárgyatlanság”. Ma 8, 2–3. sz. (1922): 19.
Uitz Béla. „Jegyzetek a MA orosz estélyéhez”. Ma 6, 4. sz. (1921): 52.