Difference between revisions of "Punyin, Nyikolaj"

From wikibase-docker
m (BucsicsKatalin moved page Nyikolaj Punyin to Punyin, Nyikolaj)
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
'''[[Item:Q337247|Nyikolaj Punyin]]''' ('''[[Item:Q16011|Helsingfors]]''', 1888. november 28. –  '''[[Item:Q337248|Abez]]''', Vorkuta mellett, 1953. augusztus 21.), orosz művészetkritikus és művészettörténész, múzeumi tisztviselő.  Történelmet tanult a Szentpétervári Egyetemen. A szentpétervári Állami Múzeum Régi Orosz Festészet Osztályán dolgozott, ahol több kiadvány művészeti cikkeit szerkesztette. 1918 és 1921 között aktívan részt vett a Narkomprosz (Oktatási Komisszariátus) megszervezésében. Az 1920-as években az egyik legolvasottabb orosz művészeti író volt. Az Ermitázs és az Orosz Múzeumok komisszárává nevezték ki. A kortárs nyugat-európai művészetről tartott előadásokat, s cikkeket és monográfiákat publikált mind a kortárs, mind a 19. századi orosz művészekről, köztük '''Vlagyimir Tatlin'''ról'''<code>→</code>''', Pavel Kuznyecovról és Pavel Fedotovról. 1932 az összorosz művészeti akadémia művészettörténet-professzora lett, majd 1944-1949-ben a Leningrádi Egyetem professzora. Úgy vélte, hogy a modern művészetkritikának tudományosnak kell lennie, és megpróbálta az alkotói folyamatot matematikai képletre redukálni, ezért a „mérnök” Tatlint előnyben részesítette a művész '''Malevic'''csel'''<code>→</code>''' szemben. Lelkesen támogatta az orosz avantgárd több tagját.  Formalista és „kozmopolita” nézetei miatt többször letartóztatták, 1949-ben egy szibériai fogolytáborba küldték, ott hunyt el 1953-ban. Az 1920-as és 1930-as években élettársi kapcsolatban élt Anna Ahmatova költővel.
+
'''[[Item:Q337247|Nyikolaj Punyin]]''' ('''[[Item:Q16011|Helsingfors]]''', 1888. november 28. –  '''[[Item:Q337248|Abez]]''', Vorkuta mellett, 1953. augusztus 21.), orosz művészetkritikus és művészettörténész, múzeumi tisztviselő.  Történelmet tanult a Szentpétervári Egyetemen. A szentpétervári Állami Múzeum Régi Orosz Festészet Osztályán dolgozott, ahol több kiadvány művészeti cikkeit szerkesztette. 1918 és 1921 között aktívan részt vett a Narkomprosz (Oktatási Komisszariátus) megszervezésében. Az 1920-as években az egyik legolvasottabb orosz művészeti író volt. Az Ermitázs és az Orosz Múzeumok komisszárává nevezték ki. A kortárs nyugat-európai művészetről tartott előadásokat, s cikkeket és monográfiákat publikált mind a kortárs, mind a 19. századi orosz művészekről, köztük '''Vlagyimir Tatlin'''ról'''<code>[[Vlagyimir Jevgrafovics Tatlin|]]</code>''', Pavel Kuznyecovról és Pavel Fedotovról. 1932 az összorosz művészeti akadémia művészettörténet-professzora lett, majd 1944-1949-ben a Leningrádi Egyetem professzora. Úgy vélte, hogy a modern művészetkritikának tudományosnak kell lennie, és megpróbálta az alkotói folyamatot matematikai képletre redukálni, ezért a „mérnök” Tatlint előnyben részesítette a művész '''[[Item:Q336169|Malevic]]'''csel'''<code>[[Kazimir Szeverinovics Malevics|]]</code>''' szemben. Lelkesen támogatta az orosz avantgárd több tagját.  Formalista és „kozmopolita” nézetei miatt többször letartóztatták, 1949-ben egy szibériai fogolytáborba küldték, ott hunyt el 1953-ban. Az 1920-as és 1930-as években élettársi kapcsolatban élt Anna Ahmatova költővel.
  
 
A '''''[[Item:Q336957|Má]]'''''ban'''<code>→</code>''' jelent meg egy cikke Tatlin emlékművéről. Itt kifejti, az architektúra, a konstruktív művészet szociális aspektusát a legegzaktabbul egy ilyen építmény fejezi ki, hiszen funkciója – noha nem gyakorlati célokra készült - ennek az elvnek a képviselete. Az emlékművet a város közegébe helyezi (egyébként szöges ellentétben a tervező eredeti elképzeléseivel), s így folytatja: „szükségesnek és dinamikusnak kell lennie, hogy időszerű legyen. Az új kor formáit a művész nem a feudál-burzsoázia renaissance-ának tradícióiban találja meg, hanem dolgozva, mint a munkás, a mai plasztika hármas egységében: az anyagban, a szerkezetben és a térben. Az anyaggal, szerkezettel, térrel dolgozva kapta Tatlin a világ monumentális alkotásainak új formáját.”
 
A '''''[[Item:Q336957|Má]]'''''ban'''<code>→</code>''' jelent meg egy cikke Tatlin emlékművéről. Itt kifejti, az architektúra, a konstruktív művészet szociális aspektusát a legegzaktabbul egy ilyen építmény fejezi ki, hiszen funkciója – noha nem gyakorlati célokra készült - ennek az elvnek a képviselete. Az emlékművet a város közegébe helyezi (egyébként szöges ellentétben a tervező eredeti elképzeléseivel), s így folytatja: „szükségesnek és dinamikusnak kell lennie, hogy időszerű legyen. Az új kor formáit a művész nem a feudál-burzsoázia renaissance-ának tradícióiban találja meg, hanem dolgozva, mint a munkás, a mai plasztika hármas egységében: az anyagban, a szerkezetben és a térben. Az anyaggal, szerkezettel, térrel dolgozva kapta Tatlin a világ monumentális alkotásainak új formáját.”

Latest revision as of 19:20, 23 November 2023

Nyikolaj Punyin (Helsingfors, 1888. november 28. –  Abez, Vorkuta mellett, 1953. augusztus 21.), orosz művészetkritikus és művészettörténész, múzeumi tisztviselő.  Történelmet tanult a Szentpétervári Egyetemen. A szentpétervári Állami Múzeum Régi Orosz Festészet Osztályán dolgozott, ahol több kiadvány művészeti cikkeit szerkesztette. 1918 és 1921 között aktívan részt vett a Narkomprosz (Oktatási Komisszariátus) megszervezésében. Az 1920-as években az egyik legolvasottabb orosz művészeti író volt. Az Ermitázs és az Orosz Múzeumok komisszárává nevezték ki. A kortárs nyugat-európai művészetről tartott előadásokat, s cikkeket és monográfiákat publikált mind a kortárs, mind a 19. századi orosz művészekről, köztük Vlagyimir Tatlinról, Pavel Kuznyecovról és Pavel Fedotovról. 1932 az összorosz művészeti akadémia művészettörténet-professzora lett, majd 1944-1949-ben a Leningrádi Egyetem professzora. Úgy vélte, hogy a modern művészetkritikának tudományosnak kell lennie, és megpróbálta az alkotói folyamatot matematikai képletre redukálni, ezért a „mérnök” Tatlint előnyben részesítette a művész Maleviccsel szemben. Lelkesen támogatta az orosz avantgárd több tagját.  Formalista és „kozmopolita” nézetei miatt többször letartóztatták, 1949-ben egy szibériai fogolytáborba küldték, ott hunyt el 1953-ban. Az 1920-as és 1930-as években élettársi kapcsolatban élt Anna Ahmatova költővel.

A ban jelent meg egy cikke Tatlin emlékművéről. Itt kifejti, az architektúra, a konstruktív művészet szociális aspektusát a legegzaktabbul egy ilyen építmény fejezi ki, hiszen funkciója – noha nem gyakorlati célokra készült - ennek az elvnek a képviselete. Az emlékművet a város közegébe helyezi (egyébként szöges ellentétben a tervező eredeti elképzeléseivel), s így folytatja: „szükségesnek és dinamikusnak kell lennie, hogy időszerű legyen. Az új kor formáit a művész nem a feudál-burzsoázia renaissance-ának tradícióiban találja meg, hanem dolgozva, mint a munkás, a mai plasztika hármas egységében: az anyagban, a szerkezetben és a térben. Az anyaggal, szerkezettel, térrel dolgozva kapta Tatlin a világ monumentális alkotásainak új formáját.”

Punin, N. (Punyin, Nyikolaj). „Tatlin üvegtornya”. Fordította Mácza János. Ma 7, 5–6. sz. (1922): 31.