Difference between revisions of "Neuronarratíva"
SzemesBotond (talk | contribs) |
SzemesBotond (talk | contribs) |
||
(One intermediate revision by the same user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
− | Egyéb megnevezései: neuroregény, szindróma regény, neo-fenomenológiai regény. A betegségnarratívák egyik alműfaja az angolszász prózában; olyan fiktív prózai mű, mely a természettudomány, azon belül is jellemzően a kognitív- és idegtudomány, valamint a pszichiátria irodalomba ágyazását kísérli meg. Regények mellett novellák is képviselik az alműfajt, amely az 1990-es években, az „agy évtizedében” (az agykutatás fellendülése idején) jelenik meg. Ebben az időszakban az [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q369 Amerikai Egyesült Államok]ban tudatosan tettek a korábbinál jelentősebb erőfeszítéseket az agykutatás elősegítésére és ezen kutatások eredményeinek népszerűsítésére. A neuronarratívák ''főszereplői<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Szerepl%C5%91_/_Karakter →]</code>'''</big>'' rendszerint kognitív vagy idegrendszeri problémákkal küzdő személyek, a regény jelentős mértékben ezen szereplők tudatával foglalkozik. Így egy olyan típusú karakter kerül a történetek középpontjába, amely korábban szinte csak mellékszereplőként jelenhetett meg. Ide tartoznak olyan művek, mint [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337621 Jonathan Lethem] Tourette-szindrómás főhőst szerepeltető [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item: | + | Egyéb megnevezései: neuroregény, szindróma regény, neo-fenomenológiai regény. A betegségnarratívák egyik alműfaja az angolszász prózában; olyan fiktív prózai mű, mely a természettudomány, azon belül is jellemzően a kognitív- és idegtudomány, valamint a pszichiátria irodalomba ágyazását kísérli meg. Regények mellett novellák is képviselik az alműfajt, amely az 1990-es években, az „agy évtizedében” (az agykutatás fellendülése idején) jelenik meg. Ebben az időszakban az [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q369 Amerikai Egyesült Államok]ban tudatosan tettek a korábbinál jelentősebb erőfeszítéseket az agykutatás elősegítésére és ezen kutatások eredményeinek népszerűsítésére. A neuronarratívák ''főszereplői<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Szerepl%C5%91_/_Karakter →]</code>'''</big>'' rendszerint kognitív vagy idegrendszeri problémákkal küzdő személyek, a regény jelentős mértékben ezen szereplők tudatával foglalkozik. Így egy olyan típusú karakter kerül a történetek középpontjába, amely korábban szinte csak mellékszereplőként jelenhetett meg. Ide tartoznak olyan művek, mint [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337621 Jonathan Lethem] Tourette-szindrómás főhőst szerepeltető [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337808 ''Árva Brooklyn''j]a, [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337623 John Wray] ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337809 Lowboy]'' című regénye, melynek főszereplője egy paranoid szkizofréniával élő fiú, vagy [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337626 Mark Haddon] autizmust bemutató regénye, ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337810 A kutya különös esete az éjszakában]''. |
'''Teljes szöveg''' | '''Teljes szöveg''' | ||
Line 5: | Line 5: | ||
Fontos, hogy ellentétben azzal, amit a nevük sugall, a neurornarratívák nem az agy és az idegrendszer működésére koncentrálnak, sokkal inkább tudatábrázolásként kezelendőek, a korábbi hasonló témájú regényektől ebből a szempontból abban különböznek, hogy a szereplők meghatározott mentális vagy idegrendszeri rendellenességgel élnek. Ezekhez a művekhez hozzátartozik az adott rendellenesség tünettanának és biológiai hátterének ismerete, a történetek azonban nem ezek körül forognak, hanem a neurológiai és pszichiátriai zavarok szubjektív élményét ábrázolják. Ilyen szempontból a neuroregényt a tudományterületek fontos egyesülése színterének tekinthetjük, hiszen a történetek megírását valószínűsíthetően orvosi esetleírások és más szakszövegek tanulmányozása ihleti vagy követi végig. Mivel fiktív történetekről van szó, a ''narratívák<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Narrativit%C3%A1s →]</code>'''</big>'' megírásának fő stratégiái az introspekció és mások megfigyelése, amelyek egyeznek például a [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337629 Marco Roth] szerint mára hitelt vesztett pszichoanalízis módszereivel. (vö. ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337654 Rise of the Neuronovel. A specter is haunting the contemporary novel]'') | Fontos, hogy ellentétben azzal, amit a nevük sugall, a neurornarratívák nem az agy és az idegrendszer működésére koncentrálnak, sokkal inkább tudatábrázolásként kezelendőek, a korábbi hasonló témájú regényektől ebből a szempontból abban különböznek, hogy a szereplők meghatározott mentális vagy idegrendszeri rendellenességgel élnek. Ezekhez a művekhez hozzátartozik az adott rendellenesség tünettanának és biológiai hátterének ismerete, a történetek azonban nem ezek körül forognak, hanem a neurológiai és pszichiátriai zavarok szubjektív élményét ábrázolják. Ilyen szempontból a neuroregényt a tudományterületek fontos egyesülése színterének tekinthetjük, hiszen a történetek megírását valószínűsíthetően orvosi esetleírások és más szakszövegek tanulmányozása ihleti vagy követi végig. Mivel fiktív történetekről van szó, a ''narratívák<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Narrativit%C3%A1s →]</code>'''</big>'' megírásának fő stratégiái az introspekció és mások megfigyelése, amelyek egyeznek például a [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337629 Marco Roth] szerint mára hitelt vesztett pszichoanalízis módszereivel. (vö. ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337654 Rise of the Neuronovel. A specter is haunting the contemporary novel]'') | ||
− | El kell ismerni, hogy a neuronarratívák nem foglalkoznak radikálisan új témákkal, és nem vetnek fel sok merőben új kérdést. Ortega és Vidal kiemelik, hogy az irodalomtörténetben kifejezetten régóta jellemző az, hogy a művek felhasználják az emberi psziché megértésének éppen elfogadott tudományos elméleteit. (''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337652 Brains in Literature/Literature in the Brain]'') Ha nem ragaszkodunk ahhoz, hogy a neuronarratívák csak kortárs művek lehetnek, olyan klasszikusok is ide tartozhatnak, mint [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337655 Charlotte Perkins Gilman] ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item: | + | El kell ismerni, hogy a neuronarratívák nem foglalkoznak radikálisan új témákkal, és nem vetnek fel sok merőben új kérdést. Ortega és Vidal kiemelik, hogy az irodalomtörténetben kifejezetten régóta jellemző az, hogy a művek felhasználják az emberi psziché megértésének éppen elfogadott tudományos elméleteit. (''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337652 Brains in Literature/Literature in the Brain]'') Ha nem ragaszkodunk ahhoz, hogy a neuronarratívák csak kortárs művek lehetnek, olyan klasszikusok is ide tartozhatnak, mint [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337655 Charlotte Perkins Gilman] ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337811 Sárga tapéta]'' című novellája, amely a szubjektív élmény megjelenítése mellett a korabeli orvosi diagnózist (ideggyengeség, idegkimerültség) és a betegség visszafelé elsülő, azonban akkoriban elfogadott, és korszerűnek számító kezelésének (minden ingertől és kreatív tevékenységtől mentes „ágynyugalom”) ábrázolását is tartalmazza. Tagadhatatlan azonban, hogy a kortárs neuronarratívákat relevánsabbá teszi az elmúlt évtizedekben megugrott érdeklődés a természettudományok irányába, illetve az a tény, hogy az orvostudomány modern, ma is elfogadott nézeteit foglalják magukba. |
[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337658 Patricia Waugh] kiemeli, hogy noha önmagunk megértésének kérdéseiben a kultúra területén is egyre nő az érdeklődés a természettudományok eredményeire koncentráló, biomedikalizált megközelítés irányában, a prózaírókat még mindig az foglalkoztatja leginkább, hogy milyen érzés számunkra élő organizmusnak lenni. (vö. ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337661 The Natural Turn, the Syndrome and the Rise of the Neophenomenological Novel]'') A fenomenológiai megközelítés fényében, ahogy [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337657 Alva Noë] magyarázza, a művészi kísérletezés célja nem csupán a tapasztalások reprezentációjának megalkotása, hanem az, hogy megragadja valahogyan a folyamatot, aminek köszönhetően a világ érzékszerveinken keresztül elérhetővé válik számunkra. Ilyen szempontból a normálistól eltérő észlelési folyamatok ábrázolása, amelyekkel gyakran találkozunk a neuronarratívákban, értékes kísérletezések. | [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337658 Patricia Waugh] kiemeli, hogy noha önmagunk megértésének kérdéseiben a kultúra területén is egyre nő az érdeklődés a természettudományok eredményeire koncentráló, biomedikalizált megközelítés irányában, a prózaírókat még mindig az foglalkoztatja leginkább, hogy milyen érzés számunkra élő organizmusnak lenni. (vö. ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337661 The Natural Turn, the Syndrome and the Rise of the Neophenomenological Novel]'') A fenomenológiai megközelítés fényében, ahogy [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q337657 Alva Noë] magyarázza, a művészi kísérletezés célja nem csupán a tapasztalások reprezentációjának megalkotása, hanem az, hogy megragadja valahogyan a folyamatot, aminek köszönhetően a világ érzékszerveinken keresztül elérhetővé válik számunkra. Ilyen szempontból a normálistól eltérő észlelési folyamatok ábrázolása, amelyekkel gyakran találkozunk a neuronarratívákban, értékes kísérletezések. | ||
Line 13: | Line 13: | ||
A neuronarratívák, pszichiátriai vagy neurológiai rendellenességgel élő narrátoruknak vagy ''fokalizáló<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Fokaliz%C3%A1ci%C3%B3 →]</code>'''</big>'' karakterüknek köszönhetően gyakran mutatnak jellegzetességeket, amelyeket narratív deficitekként írhatunk le, és amelyek időnként hagyományos értelemben diszfunkcionálissá tehetik a narratívát. Ezen jellegzetességek, például a disznarráció (vö. ''denarráció<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Denarr%C3%A1ci%C3%B3 →]</code>'''</big>''), vagy a sajátos diszkurzus szerveződés vizsgálata általánosságban is segíthet a narratívák megismerésében és vizsgálatában. | A neuronarratívák, pszichiátriai vagy neurológiai rendellenességgel élő narrátoruknak vagy ''fokalizáló<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Fokaliz%C3%A1ci%C3%B3 →]</code>'''</big>'' karakterüknek köszönhetően gyakran mutatnak jellegzetességeket, amelyeket narratív deficitekként írhatunk le, és amelyek időnként hagyományos értelemben diszfunkcionálissá tehetik a narratívát. Ezen jellegzetességek, például a disznarráció (vö. ''denarráció<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Denarr%C3%A1ci%C3%B3 →]</code>'''</big>''), vagy a sajátos diszkurzus szerveződés vizsgálata általánosságban is segíthet a narratívák megismerésében és vizsgálatában. | ||
− | A narratológia számos kulcsfontosságú fogalma, mint például a perspektíva<big>'''<code> | + | A narratológia számos kulcsfontosságú fogalma, mint például a ''perspektíva<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/N%C3%A9z%C5%91pont →]</code>'''</big>'', a narráció, vagy a történetvilág, szorosan kapcsolódnak olyan, mindennapos kognitív folyamatainkhoz, mint az emlékek megképződése és előhívása, különböző események értékelése érzelmek szempontjából, a figyelem, vagy az információfeldolgozás. Eredetileg az ezekhez kapcsolható narratológiai fogalmakat elhanyagolható interdiszciplináris érdeklődéssel definiálták, azonban a ''kognitív és neuro-narratológia<big>'''<code>[https://itidata.abtk.hu/wiki/Kognit%C3%ADv_narratol%C3%B3gia →]</code>'''</big>'' törekvései arra irányultak és irányulnak a jövőben, hogy a narratívák, illetve a narratív kogníciómegértését az érzelmek, percepciók, és egyéb mentális folyamatok kognitív tudományból, pszichológiából, (neo)fenomenológiából és idegtudományból ismert elméleteivel árnyalják. |
[[Category:NarrativITI]] | [[Category:NarrativITI]] |
Latest revision as of 08:28, 25 September 2023
Egyéb megnevezései: neuroregény, szindróma regény, neo-fenomenológiai regény. A betegségnarratívák egyik alműfaja az angolszász prózában; olyan fiktív prózai mű, mely a természettudomány, azon belül is jellemzően a kognitív- és idegtudomány, valamint a pszichiátria irodalomba ágyazását kísérli meg. Regények mellett novellák is képviselik az alműfajt, amely az 1990-es években, az „agy évtizedében” (az agykutatás fellendülése idején) jelenik meg. Ebben az időszakban az Amerikai Egyesült Államokban tudatosan tettek a korábbinál jelentősebb erőfeszítéseket az agykutatás elősegítésére és ezen kutatások eredményeinek népszerűsítésére. A neuronarratívák főszereplői→
rendszerint kognitív vagy idegrendszeri problémákkal küzdő személyek, a regény jelentős mértékben ezen szereplők tudatával foglalkozik. Így egy olyan típusú karakter kerül a történetek középpontjába, amely korábban szinte csak mellékszereplőként jelenhetett meg. Ide tartoznak olyan művek, mint Jonathan Lethem Tourette-szindrómás főhőst szerepeltető Árva Brooklynja, John Wray Lowboy című regénye, melynek főszereplője egy paranoid szkizofréniával élő fiú, vagy Mark Haddon autizmust bemutató regénye, A kutya különös esete az éjszakában.
Teljes szöveg
Fontos, hogy ellentétben azzal, amit a nevük sugall, a neurornarratívák nem az agy és az idegrendszer működésére koncentrálnak, sokkal inkább tudatábrázolásként kezelendőek, a korábbi hasonló témájú regényektől ebből a szempontból abban különböznek, hogy a szereplők meghatározott mentális vagy idegrendszeri rendellenességgel élnek. Ezekhez a művekhez hozzátartozik az adott rendellenesség tünettanának és biológiai hátterének ismerete, a történetek azonban nem ezek körül forognak, hanem a neurológiai és pszichiátriai zavarok szubjektív élményét ábrázolják. Ilyen szempontból a neuroregényt a tudományterületek fontos egyesülése színterének tekinthetjük, hiszen a történetek megírását valószínűsíthetően orvosi esetleírások és más szakszövegek tanulmányozása ihleti vagy követi végig. Mivel fiktív történetekről van szó, a narratívák→
megírásának fő stratégiái az introspekció és mások megfigyelése, amelyek egyeznek például a Marco Roth szerint mára hitelt vesztett pszichoanalízis módszereivel. (vö. Rise of the Neuronovel. A specter is haunting the contemporary novel)
El kell ismerni, hogy a neuronarratívák nem foglalkoznak radikálisan új témákkal, és nem vetnek fel sok merőben új kérdést. Ortega és Vidal kiemelik, hogy az irodalomtörténetben kifejezetten régóta jellemző az, hogy a művek felhasználják az emberi psziché megértésének éppen elfogadott tudományos elméleteit. (Brains in Literature/Literature in the Brain) Ha nem ragaszkodunk ahhoz, hogy a neuronarratívák csak kortárs művek lehetnek, olyan klasszikusok is ide tartozhatnak, mint Charlotte Perkins Gilman Sárga tapéta című novellája, amely a szubjektív élmény megjelenítése mellett a korabeli orvosi diagnózist (ideggyengeség, idegkimerültség) és a betegség visszafelé elsülő, azonban akkoriban elfogadott, és korszerűnek számító kezelésének (minden ingertől és kreatív tevékenységtől mentes „ágynyugalom”) ábrázolását is tartalmazza. Tagadhatatlan azonban, hogy a kortárs neuronarratívákat relevánsabbá teszi az elmúlt évtizedekben megugrott érdeklődés a természettudományok irányába, illetve az a tény, hogy az orvostudomány modern, ma is elfogadott nézeteit foglalják magukba.
Patricia Waugh kiemeli, hogy noha önmagunk megértésének kérdéseiben a kultúra területén is egyre nő az érdeklődés a természettudományok eredményeire koncentráló, biomedikalizált megközelítés irányában, a prózaírókat még mindig az foglalkoztatja leginkább, hogy milyen érzés számunkra élő organizmusnak lenni. (vö. The Natural Turn, the Syndrome and the Rise of the Neophenomenological Novel) A fenomenológiai megközelítés fényében, ahogy Alva Noë magyarázza, a művészi kísérletezés célja nem csupán a tapasztalások reprezentációjának megalkotása, hanem az, hogy megragadja valahogyan a folyamatot, aminek köszönhetően a világ érzékszerveinken keresztül elérhetővé válik számunkra. Ilyen szempontból a normálistól eltérő észlelési folyamatok ábrázolása, amelyekkel gyakran találkozunk a neuronarratívákban, értékes kísérletezések.
A neuronarratívák fontos edukációs eszközök a társadalom számára, hiszen közérthető formában ismerkedtetik meg az olvasót egyes betegségek szubjektív élményével, így az olvasó tudása mellett potenciálisan az empátiáját is fejlesztik. Emellett hasznuk és legnagyobb relevanciájuk a pszichiátria, fenomenológia és idegtudomány számára van, hiszen a neuronarratívákhoz hasonló törekvések jelentősége pontosan abban áll, hogy egyszerre több, egymástól meglehetősen távol eső területtel foglalkoznak. Az egyes szám első személyű, tudatábrázolásnak minősíthető elbeszélések José-Luis Díaz szerint adatforrásnak is számíthatnak az emberi tudat megismeréséhez az idegtudomány és a neurofenomenológia számára (A narrative method for consciousness research). Andrew Gaedtke kiemeli, hogy mivel a narratíva a kogníció eszközeként is megérthető, a neuronarratívák időnként nem csupán tartalmukban reprezentálják a különböző pszichiátriai és neurológiai zavarokat, hanem formai szempontból, a narratív szerkezet (diszkurzus) szintjén is (Diseases and Disorders in Contemporary Fiction. The Syndrome Syndrome).
A neuronarratívák, pszichiátriai vagy neurológiai rendellenességgel élő narrátoruknak vagy fokalizáló→
karakterüknek köszönhetően gyakran mutatnak jellegzetességeket, amelyeket narratív deficitekként írhatunk le, és amelyek időnként hagyományos értelemben diszfunkcionálissá tehetik a narratívát. Ezen jellegzetességek, például a disznarráció (vö. denarráció→
), vagy a sajátos diszkurzus szerveződés vizsgálata általánosságban is segíthet a narratívák megismerésében és vizsgálatában.
A narratológia számos kulcsfontosságú fogalma, mint például a perspektíva→
, a narráció, vagy a történetvilág, szorosan kapcsolódnak olyan, mindennapos kognitív folyamatainkhoz, mint az emlékek megképződése és előhívása, különböző események értékelése érzelmek szempontjából, a figyelem, vagy az információfeldolgozás. Eredetileg az ezekhez kapcsolható narratológiai fogalmakat elhanyagolható interdiszciplináris érdeklődéssel definiálták, azonban a kognitív és neuro-narratológia→
törekvései arra irányultak és irányulnak a jövőben, hogy a narratívák, illetve a narratív kogníciómegértését az érzelmek, percepciók, és egyéb mentális folyamatok kognitív tudományból, pszichológiából, (neo)fenomenológiából és idegtudományból ismert elméleteivel árnyalják.