Difference between revisions of "Dömötör Gizella"

From wikibase-docker
Line 1: Line 1:
 
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q241146 Dömötör Gizella] (Dömötör Gizella Mária)''' ([https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q93 '''Budapest'''], 1894. február 14. – [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q454 '''Buenos Aires'''], 1984. szeptember 25.), festőművész.
 
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q241146 Dömötör Gizella] (Dömötör Gizella Mária)''' ([https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q93 '''Budapest'''], 1894. február 14. – [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q454 '''Buenos Aires'''], 1984. szeptember 25.), festőművész.
  
Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q42897 '''Ébner Lajos'''] volt. 1914-től három nyáron át [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 '''Nagybányá''']n→ dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q148927 '''Mund Hugó''']t. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336957 '''Ma'''<code>→</code>]'' két képét mutatta be (''Szénrajz'', ''Festmény''), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban.
+
Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q42897 '''Ébner Lajos'''] volt. 1914-től három nyáron át [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q15831 '''Nagybányá''']n<code>→</code> dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q148927 '''Mund Hugó''']t. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336957 '''Ma'''<code>→</code>]'' két képét mutatta be (''Szénrajz'', ''Festmény''), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban.
  
 
Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte.
 
Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte.

Revision as of 12:31, 28 July 2023

Dömötör Gizella (Dömötör Gizella Mária) (Budapest, 1894. február 14. – Buenos Aires, 1984. szeptember 25.), festőművész.

Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere Ébner Lajos volt. 1914-től három nyáron át Nagybányán dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész Mund Hugót. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a Ma két képét mutatta be (Szénrajz, Festmény), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban.

Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte.

1931-ben Dél-Amerikába költözött férjével a gazdasági válság elől, előbb Uruguayban, majd Argentínában telepedtek le. 1935-ig több kiállításon mutatkozott be Buenos Airesben. Művészetét argentínai évei alatt is a korszerűségre érzékenység jellemezte. Noha hű maradt előbbi stílusához, néhány helyi elemet is beépített festészetébe. Az 1945-től a Brit Művészek Szövetségének tagja lett. Életük utolsó szakaszában férjével egyre inkább elvonultak a világtól. Absztrakt műveiket leginkább önmaguknak festették. Utolsó képeiket a zene ihlette. 1961-ben, férje halála után átvette annak munkáját Buenos Aires egyik egyetemi könyvtárában. 1974-ben abbahagyta festést. Ő 1984-ben halt meg.


Dömötör Gizella. „Festmény”. Ma 2, 5. sz. (1917): 73. 16x19 cm.

Dömötör Gizella. „Szénrajz”. Ma 2, 5. sz. (1917): 71. 16x20 cm.

Bajkay Éva és Murádin Jenő. Dömötör Gizella, Mund Hugó: Nagybányától Buenos Airesig. Miskolc: Mission Art Galéria, 1996.