Difference between revisions of "Dömötör Gizella"
Line 1: | Line 1: | ||
'''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q241146 Dömötör Gizella] (Dömötör Gizella Mária)''' ([https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q93 Budapest], 1894. február 14. – [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q454 Buenos Aires], 1984. szeptember 25.), festőművész. | '''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q241146 Dömötör Gizella] (Dömötör Gizella Mária)''' ([https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q93 Budapest], 1894. február 14. – [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q454 Buenos Aires], 1984. szeptember 25.), festőművész. | ||
− | Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q42897 Ébner Lajos] volt. 1914-től három nyáron át Nagybányán dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q148927 Mund Hugó]t. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a ''Ma'' két képét mutatta be (''Szénrajz'',''Festmény''), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban. | + | Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q42897 Ébner Lajos] volt. 1914-től három nyáron át Nagybányán dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész [https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q148927 Mund Hugó]t. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a ''[https://itidata.abtk.hu/wiki/Item:Q336957 Ma]'' két képét mutatta be (''Szénrajz'',''Festmény''), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban. |
Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte. | Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte. |
Revision as of 12:40, 26 July 2023
Dömötör Gizella (Dömötör Gizella Mária) (Budapest, 1894. február 14. – Buenos Aires, 1984. szeptember 25.), festőművész.
Dömötör Gizella budapesti kereskedőcsalád gyermekeként született. Az 1910-es években a női emancipáció elszánt képviselője volt, s kiállt a művészpálya mellett. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte 1913-ban, mestere Ébner Lajos volt. 1914-től három nyáron át Nagybányán dolgozott, itt ismerte meg későbbi férjét, a szintén festőművész Mund Hugót. Már korán elköteleződött a modern művészet iránt. Legtöbb munkájában a kubista és expresszív formanyelv, a szimultán kontrasztok jelenlétére épülő színhasználat, továbbá az avantgárd szemléletmód van jelen. Az 1917-ben a Ma két képét mutatta be (Szénrajz,Festmény), mindkettő aktcsoportot ábrázol a szabadban.
Dömötör Gizella 1920-1924 között, nagyváradi évei alatt folyamatosan járt Nagybányára festeni, 1924-től hat éven keresztül ott élt. Az 1920-as években egy kisebb váltás következett be életművében. A korai kubista művek helyét egy misztikusabb (vagy panteista) és expresszívebb felfogás követte.
1931-ben Dél-Amerikába költözött férjével a gazdasági válság elől, előbb Uruguayban, majd Argentínában telepedtek le. 1935-ig több kiállításon mutatkozott be Buenos Airesben. Művészetét argentínai évei alatt is a korszerűségre érzékenység jellemezte. Noha hű maradt előbbi stílusához, néhány helyi elemet is beépített festészetébe. Az 1945-től a Brit Művészek Szövetségének tagja lett. Életük utolsó szakaszában férjével egyre inkább elvonultak a világtól. Absztrakt műveiket leginkább önmaguknak festették. Utolsó képeiket a zene ihlette. 1961-ben, férje halála után átvette annak munkáját Buenos Aires egyik egyetemi könyvtárában. 1974-ben abbahagyta festést. Ő 1984-ben halt meg.
Dömötör Gizella. „Festmény”. Ma 2, 5. sz. (1917): 73. 16x19 cm.
Dömötör Gizella. „Szénrajz”. Ma 2, 5. sz. (1917): 71. 16x20 cm.
Bajkay Éva és Murádin Jenő. Dömötör Gizella, Mund Hugó: Nagybányától Buenos Airesig. Miskolc: Mission Art Galéria, 1996.