Difference between revisions of "Dzirkal, Arnold"
(Created page with "Dzirkal, Arnold (Dzirkal, Arnolds, Dsirkal, Arnold; Dsirlkals, Arnold, Dzirkalis, Arnold) (Meirāni/Kaiserreich Oroszország (ma Lettország), 1896–1944?): lett szobrász. A...") |
|||
| (3 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
| Line 1: | Line 1: | ||
| − | Dzirkal | + | '''[[Item:Q496338|Arnold Dzirkal]] (Arnolds Dzirkal, Arnold Dsirkal, Arnold Dsirlkals, Arnold Dzirkalis)''' (Meirāni/Kaiserreich Oroszország (ma Lettország), 1896–1944?): lett szobrász. |
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | + | Arnold Dzirkal berlini tartózkodása alatt az ún. második futurizmus irányzatával került kapcsolatba. Marinetti ''Le Futurisme mondial. Manifeste à Paris'' című kiáltványában Dzirkalt a Berlini Csoport tagjai között említi, (az akkor Karl Zalit néven ismert) '''[[Item:Q496335|Kārlis Zāle]]<code>[[Zāle, Kārlis|→]]</code>''', Romans Suta, Aleksandra Beļcova és Niklāvs Strunke társaságában. | |
| − | + | Ruggero Vasari a ''Der Futurismus'' negyedik számában több művészt, köztük Dzirkalt is, a „legfontosabb futurista művészek” közé sorolt. Kiadott egy ''Futuristische Postkarten'' című sorozatot is a Der Futurismus galériához kötődő művészek műveit reprodukálva, s ezek között Zāle és Dzirkals két szobra is szerepelt. | |
| + | |||
| + | Puni, Zāle és Dzirkal Szintézis-csoportként mutatták be közös kiáltványukat a szintetikus művészet művészetszemléletéről a haladó művészek első nemzetközi kongresszusán, Düsseldorfban (1922. május 29–31.). A manifesztumot Zāle olvasta fel a kongresszus második napján, majd később a ''De Stijl'' különszámában is megjelent. Nagy hatással volt a csoportra Enrico Prampolini, aki noha az avantgárd internacionalizmus védelmében lépett fel, később a „gépesztétika és a mechanikus művészet” futurista programját képviselte: ennek jegyében jelentette ki a Szintézis Csoport, hogy a szobrászati alkotásoknak gépszerűnek és célelvűnek kell lenniük. A kiáltványt aláíró művészek a művészet autonómiája mellett állnak ki, többek között az – úgy tűnik – általuk egyébként támogatott szocializmus eszméje ellenében is. A szöveget a ''Ma'' az 1822/8. számában hozta le. | ||
| + | |||
| + | Dzirkal és Kārlis Zāle együtt szerkesztették a ''Laikmets'' című folyóiratot, amelynek négy száma jelent meg Berlinben. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Puni, Iwan, Zalit, Karl és Dzirkal, Arnold. „A szintetikus művészcsoport proklamációja a kongresszus tárgykörébe nem tartozó kérdésekről”. ''Ma'' 7, 8. sz. (1922): 61–62. | ||
| + | |||
| + | Brasliņa, Aija. „Latvian Modernists in Berlin and Rome in the 1920s: Encounters with secondo futurismo”, ''International Yearbook of Futurism Studies'', 1. sz. (2011), 231–261, https://doi.org/10.1515/9783110237771.231. | ||
| + | [[Category:KASInet]] | ||
Latest revision as of 18:42, 3 November 2025
Arnold Dzirkal (Arnolds Dzirkal, Arnold Dsirkal, Arnold Dsirlkals, Arnold Dzirkalis) (Meirāni/Kaiserreich Oroszország (ma Lettország), 1896–1944?): lett szobrász.
Arnold Dzirkal berlini tartózkodása alatt az ún. második futurizmus irányzatával került kapcsolatba. Marinetti Le Futurisme mondial. Manifeste à Paris című kiáltványában Dzirkalt a Berlini Csoport tagjai között említi, (az akkor Karl Zalit néven ismert) Kārlis Zāle→, Romans Suta, Aleksandra Beļcova és Niklāvs Strunke társaságában.
Ruggero Vasari a Der Futurismus negyedik számában több művészt, köztük Dzirkalt is, a „legfontosabb futurista művészek” közé sorolt. Kiadott egy Futuristische Postkarten című sorozatot is a Der Futurismus galériához kötődő művészek műveit reprodukálva, s ezek között Zāle és Dzirkals két szobra is szerepelt.
Puni, Zāle és Dzirkal Szintézis-csoportként mutatták be közös kiáltványukat a szintetikus művészet művészetszemléletéről a haladó művészek első nemzetközi kongresszusán, Düsseldorfban (1922. május 29–31.). A manifesztumot Zāle olvasta fel a kongresszus második napján, majd később a De Stijl különszámában is megjelent. Nagy hatással volt a csoportra Enrico Prampolini, aki noha az avantgárd internacionalizmus védelmében lépett fel, később a „gépesztétika és a mechanikus művészet” futurista programját képviselte: ennek jegyében jelentette ki a Szintézis Csoport, hogy a szobrászati alkotásoknak gépszerűnek és célelvűnek kell lenniük. A kiáltványt aláíró művészek a művészet autonómiája mellett állnak ki, többek között az – úgy tűnik – általuk egyébként támogatott szocializmus eszméje ellenében is. A szöveget a Ma az 1822/8. számában hozta le.
Dzirkal és Kārlis Zāle együtt szerkesztették a Laikmets című folyóiratot, amelynek négy száma jelent meg Berlinben.
Puni, Iwan, Zalit, Karl és Dzirkal, Arnold. „A szintetikus művészcsoport proklamációja a kongresszus tárgykörébe nem tartozó kérdésekről”. Ma 7, 8. sz. (1922): 61–62.
Brasliņa, Aija. „Latvian Modernists in Berlin and Rome in the 1920s: Encounters with secondo futurismo”, International Yearbook of Futurism Studies, 1. sz. (2011), 231–261, https://doi.org/10.1515/9783110237771.231.